Freemium pelialan hinnoittelumallina
Kaaronen, Olli
Freemium pelialan hinnoittelumallina
Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2012, 24 s.
Tietojärjestelmätiede, kandidaatintutkielma
Ohjaaja: Ojala, Arto
Mobiilipelaamisen lisääntyminen on johtanut pelialalla perinteisten liiketoimintamallien
väistymiseen ja uusien ansaintamallien kehittymiseen. Tämä kirjallisuuskatsauksena
toteutettu tutkielma käsittelee mobiilipelialalla käytettyä
freemium-hinnoittelumallia ja sen variaatioita. Tutkielmassa esitetään myös
pelitoimialan aikaisempia liiketoimintamalleja.
Tutkimustuloksena todetaan, että mobiilipelien suosio on vaikuttamassa pelitoimialan
valtasuhteisiin, sillä pelien jakelun ja markkinoinnin siirtyminen digitaaliseen
muotoon syö suuren osan perinteisestä arvoketjusta. Havaittiin myös,
että freemium-hinnoittelumallilla on monia eri variaatioita, joista toistaiseksi
tuottavin on ollut pelin sisäiset ostot (In-App Purchaces).
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5329]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Free-to-Switch? : Consumer Switching Behavior in Freemium Mobile Games
Kallioniemi, Juho (2022)Freemium-liiketoimintamallia hyödyntävät mobiilipelit ovat erittäin suosittuja sovelluskaupoissa ja hyvin tuottavia niiden kehittäjille ja julkaisijoille. Mobiiliympäristössä uuteen peliin vaihtaminen on kuitenkin helppoa ... -
Conducting B2B SaaS Business with a Freemium Model : A Case Study
Nieminen, Teemu; Mohanani, Rahul; Abrahamsson, Pekka (Springer, 2022)This article studies what are the characteristics of a B2B SaaS freemium firm. Freemium in a B2B setting is an under-explored phenomenon whereas B2C SaaS freemium has been studied extensively. On the consumer side freemium ... -
Willingness to pay for freemium services : Addressing the differences between monetization strategies
Tyrväinen, Olli; Karjaluoto, Heikki (Elsevier, 2024)Freemium business models are a potential monetization strategy wherein companies can persuade consumers to buy premium services by offering a free version with limited functionalities and then benefitting by selling a ... -
SaaS-liiketoimintamallin haasteet ja edut
Toikkanen, Tatu (2020)Tutkielma esittelee Software as a Service (SaaS) -liiketoimintamallin haasteita ja etuja, sekä lopuksi onnistumisen elementtejä. Aluksi käymme läpi miten SaaS poikkeaa perinteisestä lisensoidusta ohjelmistosta, jonka jälkeen ... -
Digitalisaatio liiketoimintamallin ja strategian muovaajana
Massinen, Anni (2017)Digitalisaatiosta ja sen vaikutuksista puhutaan paljon, mutta tarkempaa tutkimusta aiheesta on vielä toistaiseksi kohtalaisen niukasti. Tässä pro gradu-tutkielmassa tutkitaan digitalisaation luomia vaikutuksia liiketoimi ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.