dc.contributor.author | Leppänen, Tuire | |
dc.date.accessioned | 2013-02-07T15:38:45Z | |
dc.date.available | 2013-02-07T15:38:45Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1252581 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40896 | |
dc.description.abstract | Tyttöjen koulutus nousi Yhdysvalloissa 1800-luvun alussa yhdeksi keskeisimmistä
keskustelunaiheista. Vuosisadan alussa ryhdyttiin tyttöjen koulutusmahdollisuuksia
parantamaan myös käytännössä. Lisäksi ajankohtaan kytkeytyvät naisten rooleihin ja
tehtäviin tehdyt tarkennukset, jotka nivoutuvat opetuksen kehitykseen ja aatemaailman
sekä talouden muutoksiin.
Tutkin tässä työssä tyttöjen koulutusta kyseisellä aikakaudella julkaistujen teosten ja
aikakausjulkaisujen pohjalta. Tarkoituksena on selvittää, miten tyttöjen koulutus
kehittyi Yhdysvalloissa 1800-luvun alussa ja mitkä seikat vaikuttivat opetuksen
sisältöön ja tasoon. Käsittelen hieman myös poikien koulutusjärjestelmää ja yleisen
perusopetuksen kehitystä niiltä osin kuin niitä on ollut relevanttia ottaa huomioon.
Toisena puolena tutkimuksessani on tutkia, millaisena tyttöjen tulevaisuus nähtiin ja
miten heidän saamansa koulutus vaikutti näihin tulevaisuudennäkymiin. Hallitsevina
tekijöinä tutkielmassani ovat tyttöjen sukupuoli, siihen liitetyt käsitykset ja sen
vaikutukset. Viimeisenä pyrkimyksenäni onkin selvittää, mitä määritteitä tyttöjen
sukupuoleen liitettiin ja miten ne osaltaan vaikuttivat tyttöjen opetukseen ja
tulevaisuuteen.
Metodisina lähtökohtina ovat Joan Scottin ja Yvonne Hirdmanin sukupuoliteoriat,
joissa miehiin ja naisiin liitetyt eroavaisuudet muodostavat kahden vastakkaisen
sukupuolen hierarkkisen järjestelmän. | fi |
dc.format.extent | 94 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | tytöt | |
dc.subject.other | naiset | |
dc.subject.other | äiti | |
dc.subject.other | vaimo | |
dc.subject.other | opettajatar | |
dc.subject.other | tyttöseminaari | |
dc.subject.other | koulutus | |
dc.subject.other | opetus | |
dc.subject.other | koulu | |
dc.subject.other | Yhdysvallat | |
dc.subject.other | 1800-luku | |
dc.subject.other | sukupuolihistoria | |
dc.subject.other | sukupuoli | |
dc.subject.other | sukupuolentutkimus | |
dc.subject.other | gender | |
dc.title | Pinnallisuudesta hyödyllisyyteen : tyttöjen koulutus Yhdysvaltain pohjoisosissa 1800-luvun alussa | |
dc.title.alternative | Tyttöjen koulutus Yhdysvaltain pohjoisosissa 1800-luvun alussa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201302071183 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Historian ja etnologian laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of History and Ethnology | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Yleinen historia | fi |
dc.contributor.oppiaine | General History | en |
dc.date.updated | 2013-02-07T15:38:45Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3033 | |
dc.subject.yso | 1800-luku | |
dc.subject.yso | tytöt | |
dc.subject.yso | naiset | |
dc.subject.yso | äidit | |
dc.subject.yso | vaimot | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | koulutus | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | koulu | |
dc.subject.yso | sukupuoli | |
dc.subject.yso | sukupuolentutkimus | |
dc.subject.yso | Yhdysvallat | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |