Show simple item record

dc.contributor.authorLeppänen, Tuire
dc.date.accessioned2013-02-07T15:38:45Z
dc.date.available2013-02-07T15:38:45Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1252581
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40896
dc.description.abstractTyttöjen koulutus nousi Yhdysvalloissa 1800-luvun alussa yhdeksi keskeisimmistä keskustelunaiheista. Vuosisadan alussa ryhdyttiin tyttöjen koulutusmahdollisuuksia parantamaan myös käytännössä. Lisäksi ajankohtaan kytkeytyvät naisten rooleihin ja tehtäviin tehdyt tarkennukset, jotka nivoutuvat opetuksen kehitykseen ja aatemaailman sekä talouden muutoksiin. Tutkin tässä työssä tyttöjen koulutusta kyseisellä aikakaudella julkaistujen teosten ja aikakausjulkaisujen pohjalta. Tarkoituksena on selvittää, miten tyttöjen koulutus kehittyi Yhdysvalloissa 1800-luvun alussa ja mitkä seikat vaikuttivat opetuksen sisältöön ja tasoon. Käsittelen hieman myös poikien koulutusjärjestelmää ja yleisen perusopetuksen kehitystä niiltä osin kuin niitä on ollut relevanttia ottaa huomioon. Toisena puolena tutkimuksessani on tutkia, millaisena tyttöjen tulevaisuus nähtiin ja miten heidän saamansa koulutus vaikutti näihin tulevaisuudennäkymiin. Hallitsevina tekijöinä tutkielmassani ovat tyttöjen sukupuoli, siihen liitetyt käsitykset ja sen vaikutukset. Viimeisenä pyrkimyksenäni onkin selvittää, mitä määritteitä tyttöjen sukupuoleen liitettiin ja miten ne osaltaan vaikuttivat tyttöjen opetukseen ja tulevaisuuteen. Metodisina lähtökohtina ovat Joan Scottin ja Yvonne Hirdmanin sukupuoliteoriat, joissa miehiin ja naisiin liitetyt eroavaisuudet muodostavat kahden vastakkaisen sukupuolen hierarkkisen järjestelmän.fi
dc.format.extent94 sivua
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.othertytöt
dc.subject.othernaiset
dc.subject.otheräiti
dc.subject.othervaimo
dc.subject.otheropettajatar
dc.subject.othertyttöseminaari
dc.subject.otherkoulutus
dc.subject.otheropetus
dc.subject.otherkoulu
dc.subject.otherYhdysvallat
dc.subject.other1800-luku
dc.subject.othersukupuolihistoria
dc.subject.othersukupuoli
dc.subject.othersukupuolentutkimus
dc.subject.othergender
dc.titlePinnallisuudesta hyödyllisyyteen : tyttöjen koulutus Yhdysvaltain pohjoisosissa 1800-luvun alussa
dc.title.alternativeTyttöjen koulutus Yhdysvaltain pohjoisosissa 1800-luvun alussa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201302071183
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosHistorian ja etnologian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of History and Ethnologyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineYleinen historiafi
dc.contributor.oppiaineGeneral Historyen
dc.date.updated2013-02-07T15:38:45Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi3033
dc.subject.yso1800-luku
dc.subject.ysotytöt
dc.subject.ysonaiset
dc.subject.ysoäidit
dc.subject.ysovaimot
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysokoulutus
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysokoulu
dc.subject.ysosukupuoli
dc.subject.ysosukupuolentutkimus
dc.subject.ysoYhdysvallat


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record