Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorAsikainen, Markus
dc.date.accessioned2013-02-07T05:18:47Z
dc.date.available2013-02-07T05:18:47Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40894
dc.description.abstractAsikainen, Markus Petteri Asiakasvaatimusten priorisointi osana vaatimustenhallintaa Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2013, 24 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatin tutkielma Ohjaaja: Jauhiainen, Eliisa Ohjelmistotuotannossa asiakasvaatimukset määrittävät ne ohjelmiston edelly-tykset ja rajoitukset, joiden avulla ohjelmisto pyrkii täyttämään heidän tarpei-taan reaalimaailmassa. Asiakasvaatimuksia tunnistetaan ja hallitaan vaatimus-tenhallintaprosessissa, jonka tavoitteena on varmistaa, että kehitettävä ohjelmis-to täyttää asiakkaan ja käyttäjän vaatimukset ja odotukset. Ohjelmistoprojek-teissa tunnistetaan usein huomattavasti enemmän vaatimuksia kuin ohjelmis-ton toteuttamisessa voidaan huomioida. Jotta asiakasvaatimuksista voidaan erottaa kaikkein tärkeimmät vaatimukset, vaatimukset on asetettava tärkeysjär-jestykseen eli priorisoitava. Vaatimusten priorisoimiseksi on olemassa lukuisia tekniikoita, joiden monimutkaisuus ja kehittyneisyys vaihtelevat suuresti. Tässä tutkielmassa käsitellään asiakasvaatimusten priorisointia osana vaa-timustenhallintaa. Tutkielmassa kuvataan mitkä asiat vaikuttavat ohjelmisto-tuotannossa asiakasvaatimusten priorisointiin sekä millaisia priorisointiteknii-koita on olemassa asiakasvaatimusten priorisoimiseksi. Tutkimusmenetelmänä käytetään kirjallisuuskatsausta. Tutkimuksen lähdeaineistona käytetään vaati-musten priorisointia koskevia tieteellisiä artikkeleita, kahta julkaistua pro-gradutyötä, yhtä diplomityötä sekä muutamia vaatimusten priorisointia käsitte-leviä kirjoja. Tutkielman johtopäätöksinä todetaan, että on olennaista ymmärtää laajasti vaatimusten priorisointia määrittäviä asioita, jotta priorisointitekniikoita voi-daan soveltaa parhaiten ohjelmistoprojektissa vallitsevaan viitekehykseen näh-den. Priorisointitekniikoiden yksityiskohtaisen tuntemuksen (algoritmi, lasken-takaava) sijaan on merkityksellisempää tiedostaa, mikä priorisointitekniikka sopii parhaiten kuhunkin priorisointitarpeeseen. Vaikka priorisointitekniikoi-den soveltaminen itsessään voi olla hyvinkin suoraviivaista, lisää sidosryhmien tarpeiden, odotusten ja tärkeyksien merkitysten erilaisuuden huomioon otta-minen ja harmonisointi huomattavasti priorisoinnin monimutkaisuutta. Ohjel-mistoprojekteissa on tärkeää sopia etukäteen, millä periaatteilla priorisointia tullaan tekemään ja on tärkeää sitouttaa kaikki sidosryhmät yhteisten periaat-teiden noudattamiseen.fi
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.othervaatimusten priorisointifi
dc.subject.othervaatimusten hallintafi
dc.subject.otherasiakasvaatimuksetfi
dc.subject.othersidosryhmätfi
dc.subject.otherpriorisointitekniikkafi
dc.subject.otherAnalytical Hierarcy Processfi
dc.subject.otherNumerical Assignmentfi
dc.titleAsiakasvaatimusten priorisointi osana vaatimustenhallintaafi
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201302071182
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.rights.accesslevelopenAccessfi


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot