Asiakasvaatimusten priorisointi osana vaatimustenhallintaa

Abstract
Asikainen, Markus Petteri Asiakasvaatimusten priorisointi osana vaatimustenhallintaa Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2013, 24 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatin tutkielma Ohjaaja: Jauhiainen, Eliisa Ohjelmistotuotannossa asiakasvaatimukset määrittävät ne ohjelmiston edelly-tykset ja rajoitukset, joiden avulla ohjelmisto pyrkii täyttämään heidän tarpei-taan reaalimaailmassa. Asiakasvaatimuksia tunnistetaan ja hallitaan vaatimus-tenhallintaprosessissa, jonka tavoitteena on varmistaa, että kehitettävä ohjelmis-to täyttää asiakkaan ja käyttäjän vaatimukset ja odotukset. Ohjelmistoprojek-teissa tunnistetaan usein huomattavasti enemmän vaatimuksia kuin ohjelmis-ton toteuttamisessa voidaan huomioida. Jotta asiakasvaatimuksista voidaan erottaa kaikkein tärkeimmät vaatimukset, vaatimukset on asetettava tärkeysjär-jestykseen eli priorisoitava. Vaatimusten priorisoimiseksi on olemassa lukuisia tekniikoita, joiden monimutkaisuus ja kehittyneisyys vaihtelevat suuresti. Tässä tutkielmassa käsitellään asiakasvaatimusten priorisointia osana vaa-timustenhallintaa. Tutkielmassa kuvataan mitkä asiat vaikuttavat ohjelmisto-tuotannossa asiakasvaatimusten priorisointiin sekä millaisia priorisointiteknii-koita on olemassa asiakasvaatimusten priorisoimiseksi. Tutkimusmenetelmänä käytetään kirjallisuuskatsausta. Tutkimuksen lähdeaineistona käytetään vaati-musten priorisointia koskevia tieteellisiä artikkeleita, kahta julkaistua pro-gradutyötä, yhtä diplomityötä sekä muutamia vaatimusten priorisointia käsitte-leviä kirjoja. Tutkielman johtopäätöksinä todetaan, että on olennaista ymmärtää laajasti vaatimusten priorisointia määrittäviä asioita, jotta priorisointitekniikoita voi-daan soveltaa parhaiten ohjelmistoprojektissa vallitsevaan viitekehykseen näh-den. Priorisointitekniikoiden yksityiskohtaisen tuntemuksen (algoritmi, lasken-takaava) sijaan on merkityksellisempää tiedostaa, mikä priorisointitekniikka sopii parhaiten kuhunkin priorisointitarpeeseen. Vaikka priorisointitekniikoi-den soveltaminen itsessään voi olla hyvinkin suoraviivaista, lisää sidosryhmien tarpeiden, odotusten ja tärkeyksien merkitysten erilaisuuden huomioon otta-minen ja harmonisointi huomattavasti priorisoinnin monimutkaisuutta. Ohjel-mistoprojekteissa on tärkeää sopia etukäteen, millä periaatteilla priorisointia tullaan tekemään ja on tärkeää sitouttaa kaikki sidosryhmät yhteisten periaat-teiden noudattamiseen.
Main Author
Format
Theses Bachelor thesis
Published
2013
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201302071182Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share