Näennäinen kasvu ja välttelyn taktiikat määrittämässä opiskelijaryhmän omatoimista työskentelyä
Tutkimuksessa tarkasteltiin opiskelijaryhmän työskentelyä estäviä puolia silloin, kun ryhmä toimii itsenäisesti ilman kouluttajia. Huomion kohteena olivat erityisesti työskentelyn piilevät ja tiedostamattomat puolet.
Tutkimuskohteena oli Jyväskylän yliopiston 13-henkinen opiskelijaryhmä, joka opiskeli toista opintovuottaan integraatiokoulutuksessa. Aineisto kerättiin havainnoimalla pääasiassa ryhmän itsenäisiä tapaamisia lukuvuonna 2010-2011 sekä teettämällä opiskelijoilla kirjoitelmia lukuvuoden kuluessa. Lisäksi aineistoon kuului opiskelijoiden tekemä ryhmätyö heidän sanomattomista säännöis-tään sekä opiskelijoiden sähköpostiviesti ohjaajille. Aineistossa ilmeneviä teemoja tulkittiin niiden piiloisista ja tiedostamattomista elementeistä käsin. Tulkinta syventyi psykodynaamisen ryhmädynamiikkateorian myötä.
Tutkimuksen mukaan ryhmä toimi taistelu-pako -perusolettamuksen poh-jalta, jolloin sen toiminta ei ollut kehittymään pyrkivää. Ryhmä päätyi kasva-maan vain näennäisesti ja pitämään toiminnassaan yllä tätä myyttiä erilaisten välttelyn taktiikoiden avulla. Näitä taktiikoita olivat suunnitelmallisuuden har-ha, ryhmän näkeminen vain myönteisessä valossa, ryhmän kritisoinnin estämi-nen sekä ryhmän puolustelu johtajan johdolla. Tällä tavoin ryhmä vältteli syyl-lisyyden tunteita tekemättömästä työstä. Epämiellyttävät ja ahdistavat tunteet puolestaan kohdistettiin ryhmän ohjaajiin, jotka toimivat perusolettamuksen vastaisesti pyrkiessään kehittämään ryhmää sekä ohjaamaan sitä työntekoon. Nämä defensiiviset rutiinit toistuivat ryhmän toiminnassa läpi lukuvuoden ja synnyttivät estäviä kehiä toiminnan pitämiseksi taistelu-pako -perusolettamustasolla.
Tutkimuksessa on myös pohdittu syitä sille, miksi ryhmä ei pystynyt toi-mimaan perustehtävänsä suunnassa. Yhdeksi tekijäksi esitetään integraatiokoulutuksen sekä luokanopettajakoulutuksen yleisen kulttuurin ristiriita, joka on aiheuttanut opiskelijoille ahdistusta. Integraatiokoulutus perustuu elämismaailmaontologiaan ja se pyrkii pois oppiaineiden pirstaleisuudesta sekä pinnallisuudesta. Työskentelyn lähtökohtana on ryhmäprosessi. Luokanopettajankou-lutuksen vaatimus nopeasti valmiiseen sekä sen suorituskeskeinen ilmapiiri ovat ristiriidassa tämän ajatusmaailman kanssa, jolloin tutkittava ryhmä ajautui vastustamaan integraatiokoulutuksen tarjoamaa toiminta-ajatusta. Syyllisyyden kohtaamisen ja sitä kautta kehittymisen sijaan ryhmä päätyi näennäistämään opiskelunsa sekä kehittymään tekemättä kuitenkaan työtä sen eteen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Hitaan opiskelijan analyysi
Peltola, Sonja (2013)Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajaopiskelijan kokemusta opiskelusta ja ymmärtää opiskelussa koettuja jännitteitä. Niitä syntyi ympäristön odotusten ja oman kokemuksen välillä, kun opiskeluissa kesti ... -
Oppimisen esteet ja mahdollisuudet ryhmässä : syyllisyyden kehittyminen syntipukki-ilmiöksi opiskeluryhmässä ohjaajan tulkitsemana
Nikkola, Tiina (Jyväskylän yliopisto, 2011) -
Projektina ryhmä : projektiryhmän työskentely psykodynaamisesta näkökulmasta
Luoma, Antti (2005) -
Characteristics of Finnish medical and engineering research group work
Ursin, Jani (University of Jyväskylä, 2004)Tutkimusryhmätyöskentelyä lääketieteissä ja teknisissä tieteissä tutkinut Jani Ursin toteaa väitöskirjansa olevan puheenvuoro tutkimusryhmien puolesta. Ursin kuvailee tutkimilleen tutkimusryhmille tyypillisiksi piirteiksi ... -
Ryhmäajattelu opiskelijaryhmän tapana vältellä ristiriitoja
Hautala, Jenna; Tikkanen, Elisa (2015)Tutkimuksessa tarkastellaan opiskelijaryhmän työskentelyä ryhmän kirjoittamien pöy-täkirjojen sekä tutkijoiden omien kokemusten pohjalta. Huomiota kiinnitetään erityisesti ryhmän tiedostamattomaan puoleen, pyrkimyksenä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.