Hitaan opiskelijan analyysi
Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajaopiskelijan kokemusta opiskelusta ja ymmärtää opiskelussa koettuja jännitteitä. Niitä syntyi ympäristön odotusten ja oman kokemuksen välillä, kun opiskeluissa kesti suunniteltua pidempään. Opiskelun hitaus tuntuu ongelmalliselta, sillä yliopisto-opintoja on pyritty nopeuttamaan ja tehostamaan. Opiskelijoiden haluttaisiin valmistuvan nykyistä nopeammin. Hidas opiskelija määrittyy herkästi epäonnistujaksi, vaikka oma kokemus opiskelusta olisi toinen.
Tutkimuksessa kuvattiin autoetnografisella otteella tutkijan omaa opiskelukokemusta. Tutkimusteksti muodostui aineiston ja analyysin vuoropuheluksi; kokemuksen näkyväksi tekeminen, analysointi ja psykodynaaminen teoretisointi limittyivät toisiinsa. Tarkoituksena oli sekä tuoda tutkitut kokemukset lähelle lukijaa että ymmärtää kuvattujen ilmiöiden dynamiikkaa. Yksityinen kokemus paljasti myös yleisempiä opiskelukulttuurin heikosti tiedostettuja merkityksiä.
Kuvattu kokemus opiskelusta jakaantui kahteen erilaiseen puoleen, sujuviin opiskeluputkiin ja herätteleviin kokemuksiin toisenlaisesta opiskelusta. Opiskelija jäi puolien väliin tasapainoilemaan ja etsimään omaa tapaansa opiskella. Kahtiajakautuminen selittyi opiskelun ja opettajan ammatin herättämien vaikeiden tunteiden välttelyllä. Tutkimus tavoitti henkilökohtaisen oppimisprosessin, jossa opettajaksi opiskelun ristiriidat lopulta hyväksyttiin osaksi omaa kokemusta.
Opiskelijan aistimat ristiriidat ovat läsnä koulutuksessa myös yleisemmin. Epävarmuus ikään kuin väijyy koulutuksen arjen sujuvaksi silotellun pinnan alla. Ahdistavat tunteet kuuluvat oppimiseen, joten ne pilkahtavat jossain esiin kuitenkin. Niin kauan kun epävarmuutta yritetään väistää, jotain inhimillisestä oppimisprosessista karsiutuu pois. Tutkimuksen valossa pyrkimykset tehostaa ja nopeuttaa koulutusta aikarajoituksin näyttäytyvät pintapuolisina ratkaisuina, jotka kaventavat opiskelun mahdollisuuksia koskettaa ja vaikuttaa. Tehokkuuteen pyrittäessä koulutuksen tehoavuus kärsii.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29544]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Multi-scenario multi-objective robust optimization under deep uncertainty : A posteriori approach
Shavazipour, Babooshka; Kwakkel, Jan H.; Miettinen, Kaisa (Elsevier BV, 2021)This paper proposes a novel optimization approach for multi-scenario multi-objective robust decision making, as well as an alternative way for scenario discovery and identifying vulnerable scenarios even before any solution ... -
Rakenteen ja kokemuksen komplementaarisuus laadullisen aineiston tulkinnassa ja analyysissa
Harni, Esko; Nikkola, Tiina; Saari, Antti (Kansanvalistusseura; Aikuiskasvatuksen tutkimusseura, 2018)Tietotyön tutkimukseen kaivataan työntekijän kokemukset ja yhteiskunnan rakenteellisen tekijät yhdistävää otetta. Näin saadaan esiin työntekijän ahdistus, joka syntyy pakosta olla innostunut, luova ja vastuullinen. -
Oppimisen esteet ja mahdollisuudet ryhmässä : syyllisyyden kehittyminen syntipukki-ilmiöksi opiskeluryhmässä ohjaajan tulkitsemana
Nikkola, Tiina (Jyväskylän yliopisto, 2011) -
Integraatiokoulutuksen filosofis-teoreettiset perusteet : sivistysteoreettinen näkökulma
Moilanen, Antti (2014)Tutkimuksessa selvitetään Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksen integraatiokoulutushankkeen filosofis-teoreettisia perusteita sivistysteoreettisesta näkökulmasta. Tulkitsen integraatiokoulutuksen teoreettisia ... -
Speechlessness, anxiety, and confusion in a teacher education student group
Räihä, Pekka; Moilanen, Pentti; Dobozy, Eva; Saukkonen, Sakari (Routledge, 2018)The aim of the study was to explore the tensions, as experienced by student teachers, in a teacher education program that is based on psychodynamic theory. Previous research shows that students have had orientation problems ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.