Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorHokkanen, Ilona
dc.date.accessioned2013-01-21T12:52:03Z
dc.date.available2013-01-21T12:52:03Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1242223
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40731
dc.description.abstractTutkimuksessa tarkasteltiin opiskelijaryhmän työskentelyä estäviä puolia silloin, kun ryhmä toimii itsenäisesti ilman kouluttajia. Huomion kohteena olivat erityisesti työskentelyn piilevät ja tiedostamattomat puolet. Tutkimuskohteena oli Jyväskylän yliopiston 13-henkinen opiskelijaryhmä, joka opiskeli toista opintovuottaan integraatiokoulutuksessa. Aineisto kerättiin havainnoimalla pääasiassa ryhmän itsenäisiä tapaamisia lukuvuonna 2010-2011 sekä teettämällä opiskelijoilla kirjoitelmia lukuvuoden kuluessa. Lisäksi aineistoon kuului opiskelijoiden tekemä ryhmätyö heidän sanomattomista säännöis-tään sekä opiskelijoiden sähköpostiviesti ohjaajille. Aineistossa ilmeneviä teemoja tulkittiin niiden piiloisista ja tiedostamattomista elementeistä käsin. Tulkinta syventyi psykodynaamisen ryhmädynamiikkateorian myötä. Tutkimuksen mukaan ryhmä toimi taistelu-pako -perusolettamuksen poh-jalta, jolloin sen toiminta ei ollut kehittymään pyrkivää. Ryhmä päätyi kasva-maan vain näennäisesti ja pitämään toiminnassaan yllä tätä myyttiä erilaisten välttelyn taktiikoiden avulla. Näitä taktiikoita olivat suunnitelmallisuuden har-ha, ryhmän näkeminen vain myönteisessä valossa, ryhmän kritisoinnin estämi-nen sekä ryhmän puolustelu johtajan johdolla. Tällä tavoin ryhmä vältteli syyl-lisyyden tunteita tekemättömästä työstä. Epämiellyttävät ja ahdistavat tunteet puolestaan kohdistettiin ryhmän ohjaajiin, jotka toimivat perusolettamuksen vastaisesti pyrkiessään kehittämään ryhmää sekä ohjaamaan sitä työntekoon. Nämä defensiiviset rutiinit toistuivat ryhmän toiminnassa läpi lukuvuoden ja synnyttivät estäviä kehiä toiminnan pitämiseksi taistelu-pako -perusolettamustasolla. Tutkimuksessa on myös pohdittu syitä sille, miksi ryhmä ei pystynyt toi-mimaan perustehtävänsä suunnassa. Yhdeksi tekijäksi esitetään integraatiokoulutuksen sekä luokanopettajakoulutuksen yleisen kulttuurin ristiriita, joka on aiheuttanut opiskelijoille ahdistusta. Integraatiokoulutus perustuu elämismaailmaontologiaan ja se pyrkii pois oppiaineiden pirstaleisuudesta sekä pinnallisuudesta. Työskentelyn lähtökohtana on ryhmäprosessi. Luokanopettajankou-lutuksen vaatimus nopeasti valmiiseen sekä sen suorituskeskeinen ilmapiiri ovat ristiriidassa tämän ajatusmaailman kanssa, jolloin tutkittava ryhmä ajautui vastustamaan integraatiokoulutuksen tarjoamaa toiminta-ajatusta. Syyllisyyden kohtaamisen ja sitä kautta kehittymisen sijaan ryhmä päätyi näennäistämään opiskelunsa sekä kehittymään tekemättä kuitenkaan työtä sen eteen.fi
dc.format.extent94 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherryhmädynamiikka
dc.subject.otherdefenssit
dc.subject.othervälttelyn taktiikat
dc.subject.othersyyllisyys
dc.subject.otherintegraatioryhmä
dc.subject.otherBion
dc.titleNäennäinen kasvu ja välttelyn taktiikat määrittämässä opiskelijaryhmän omatoimista työskentelyä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201301211094
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.date.updated2013-01-21T12:52:03Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoryhmädynamiikka
dc.subject.ysopsykodynamiikka
dc.subject.ysoryhmätyö
dc.subject.ysoryhmät
dc.subject.ysopuolustusmekanismit
dc.subject.ysointegraatio
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot