Normaali vai ei? : kuudesluokkalaisen oppilaan käsityksiä ikätoverinsa normaalista ulkoisesta olemuksesta
Date
2013Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
Tutkimus on opinnäytetyö Jyväskylän yliopiston kahteen tiedekuntaan: Salla Maunulan
osalta opettajankoulutuslaitokselle ja Pauliina Laasasen osalta sekä
opettajankoulutuslaitokselle että liikuntakasvatuksen laitokselle. Tämä tutkimus on
opettajankoulutuslaitoksen versio.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia piirteitä
kuudesluokkalainen oppilas liittää ikätoverinsa normaaliin tai toisaalta poikkeavaan
ulkoiseen olemukseen. Haastattelimme oppilaita kahdessa eri koulussa, joten saimme
tutkimukseemme vertailevan näkökulman. Pääpaino tutkimuksessamme oli selvittää,
millaista ulkonäköä kuudesluokkalainen oppilas pitää normaalina tai epänormaalina ja
miten tavallisuuteen tai toisaalta erilaisuuteen suhtaudutaan. Lisäksi tutkimme ulkonäön
merkitystä oppilaiden arjessa sekä heidän välisissä vuorovaikutussuhteissaan.
Tutkimuksen kohdejoukon muodostivat yhteensä 26 kuudesluokkalaista oppilasta.
Aineistonkeruumenetelmänä käytimme teemahaastattelua.
Tulokset ovat merkittäviä, sillä suoranaisesti vastaavia tutkimuksia ei ole
tehty. Kuten osasimme odottaa, normaalina pidettiin ulkoista olemusta, joka sulautuu
valtaväestöön. Tutkimustulos, jota emme osanneet ennakoida oli se, kuinka
haastateltavien oma luonne, sosiaalinen status ja itsetunto vaikuttivat heidän
käsityksiinsä normaaliudesta.
Tutkimuksemme mukaan opettajien tulisi koulussa huomioida entistä
enemmän suvaitsevaisuus- ja tasavertaisuuskasvatuksen näkökulmia opetuksessa.
Vaikka asiat olisi opetettu ja opittu, oppilaiden käytös tarvitsee muuttuakseen paljon
enemmän aikaa ja opitun syventämistä. Maahanmuuton ja globalisaation lisääntyessä
jatkuvasti, ongelma on ajankohtainen, jotta saamme luotua suomalaisista kouluista
suvaitsevaisia ja vastaanottavaisia jokaiselle oppilaalle.
...
Alternative title
Kuudesluokkalaisen oppilaan käsityksiä ikätoverinsa normaalista ulkoisesta olemuksestaKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Normaali vai ei? : kuudesluokkalaisen oppilaan käsityksiä ikätoverinsa normaalista ulkoisesta olemuksesta
Laasanen, Pauliina (2013)Tutkimus on opinnäytetyö Jyväskylän yliopiston kahteen tiedekuntaan: Salla Maunulan osalta opettajankoulutuslaitokselle ja Pauliina Laasasen osalta sekä opettajankoulutuslaitokselle että liikuntakasvatuksen laitokselle. ... -
Koulukiusaaminen ilmiönä : yläkoulun oppilaiden kokemuksia kiusaamisesta
Hamarus, Päivi (Jyväskylän yliopisto, 2006)Hamaruksen mukaan kiusaaminen perustuu usein kiusaajan tavoittelemalle valta-asemalle yhteisössä ja alkaa jonkun oppilaan erilaisuuden nimeämisestä. Tästä piirteestä luodaan nimityksiä ja kiusatulle rakennetaan maine, joka ... -
Häiritsevän käyttäytymisen yhteys oppilaan sosiaalisiin suhteisiin 5. ja 6. luokalla
Vauhkonen, Eveliina (2020)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin häiritsevän käyttäytymisen, sukupuolen sekä vanhempien koulutyölle antaman tuen yhteyttä oppilaan vertaissuhteisiin ja opettaja-oppilassuhteisiin, sekä niissä tapahtuviin muutoksiin 5. ... -
Tarttuuko vammaisuus? : kokemuksia vammaisen oppilaan vaikutuksista muihin oppilaisiin yleisopetuksen luokassa
Wendelin, Christina (2002)