Show simple item record

dc.contributor.authorBertel, Elina
dc.date.accessioned2013-01-17T15:20:35Z
dc.date.available2013-01-17T15:20:35Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40715
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena on selvittää, tarjoavatko yläkoulun 7. luokan oppimateriaalien kielioppitehtävät oppilaille mahdollisuuden uusien sanojen oppimiseen tai omaksumiseen sisällyttämällä kielioppitehtäviin oppilaille entuudestaan tuntemattomia sanoja, vai onko kielioppitehtävien sanasto oppilaille entuudestaan tuttua. Jälkimmäisessä tapauksessa opeteltavan kielioppiasian tärkeys korostuu ja sanaston ja kieliopin erottaminen toisistaan oppimateriaalissa on selvästi nähtävissä. Aikaisemmat tutkimukset ovat osoittaneet sanastonosaamisen olevan ensiarvoisen tärkeää vieraan kielen hallitsemisessa ja painottaneet oppimateriaalien tärkeyttä sanastonoppimisessa. Lisäksi on havaittu, että useat kohtaamiset tuntemattoman sanan kanssa edesauttavat sen oppimista ja mieleen painamista. Perinteisesti kielioppi- ja sanastotehtävät on oppimateriaaleissa täysin erotettu toisistaan, mutta myös kieliopin harjoittelua varten suunnitellut tehtävät voisivat toimia väylänä uusien sanojen kohtaamiselle. Tutkielmassa analysoitiin kahden yläkoulun 7. luokalle suunnatun englannin tehtäväkirjan kielioppitehtäviä sen perusteella, esiintyivätkö tehtävissä olevat sanat 6. luokan materiaalin aakkosellisessa sanastossa, jonka tarkoitus on edustaa 7. luokan aloittaville entuudestaan tuttuja sanoja. Tulokset osoittavat, että tehtävissä esitellään uutta sanastoa suhteellisen vähän. Molemmissa materiaaleissa noin 15% tehtävien sanoista luokiteltiin uusiksi, mukaanlukien erisnimet ja modaaliverbit, joiden oppimisen voi väittää taipumattomuuden vuoksi olevan suhteellisen helppoa. Jos nämä kaksi sanaryhmää jätetään pois, on potentiaalisesti uusien sanojen kokonaismäärä entistä pienempi. Uusia sanoja siis todennäköisesti kohdataan enimmäkseen joissain muissa kuin kielioppitehtävien tarjoamissa konteksteissa.fi
dc.format.extent28
dc.language.isoeng
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.othervocabulary learning
dc.subject.othergrammar exercises
dc.subject.otherforeign language acquisition
dc.titleThe separation of grammar and vocabulary in Finnish secondary school EFL learning materials : encountering and learning new vocabulary in 7th-grade grammar exercises
dc.typebachelor thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201301171069
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.date.updated2013-01-17T15:20:36Z
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
dc.rights.accesslevelopenAccessen
dc.type.publicationbachelorThesis
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright