dc.contributor.author | Hautala, Jukka | |
dc.contributor.author | Vuorela, Sami | |
dc.date.accessioned | 2013-01-14T11:05:46Z | |
dc.date.available | 2013-01-14T11:05:46Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1245077 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40689 | |
dc.description.abstract | Hautala, Jukka & Vuorela, Sami. 2013. Alakoulun oppilaiden liikuntatuntien kouluviihtyvyyttä kartoittavan sähköisen itsearviointilomakkeen kehittämistutkimus. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Opettajankoulutuslaitos. Jyväskylän yliopisto. 116 sivua.
Tutkimuksen alkuperäinen tarkoitus oli kehittää oppilasarviointia informatiivisemmaksi ja paremmin Opetushallituksen sille asettamia tehtäviä vastaavaksi. Hankkeen edetessä tutkimus kuitenkin sai uuden suunnan ja lopputuotoksena syntyi uusi, sähköinen oppilaan itsearviointilomake.
Tutkimuksessa hyödynsimme aiempaa tutkimustietoa, teimme SWOT -analyysejä sekä suoritimme teemahaastatteluita. Lisäksi hyödynsimme kehitystyössä kollegiaalista asiantuntijuutta, sekä teknisen alan ammattilaisia. Tutkimusmetodimme oli kehittämistutkimus ja tutkimusote kvalitatiivinen.
Tuotekehitysprojektille ominaista on sen rakenteellinen syklisyys; testaus ja kehittely toistuvat, kunnes tuote saa lopullisen muotonsa. Oma kehitystyömme testattiin ja asetettiin kritiikille alttiiksi sen eri vaiheissa. Palautetta ja kehitysehdotuksia saimme graduryhmältämme, sekä kokeneilta luokanopettajilta. Tietoteknistä osaamista haimme ZEF-solutions –yritykseltä.
Lopullinen lomakemalli testattiin kahdessa jyväkyläläisessä koulussa kolmas- ja kuudesluokkalaisilla. Testin jälkeen haastattelimme neljä (N=4) kolmas- ja neljä (N=4) kuudesluokkalaista teemahaastatteluin (ks. kappale 6). Lisäksi haastattelimme molempien luokkien opettajat (N=2) avoimen sähköpostikyselyn avulla.
Tutkimus osoitti, että luomallemme sähköiselle itsearviointilomakkeelle on tarvetta. Uusi, sähköisessä muodossa oleva lomake koettiin perinteistä paperista parempana. Lomake kartoitti myös kouluviihtyvyyttä liikuntatunneilla. Kouluviihtyvyyden kartoittaminen on ajankohtainen aihe koulumaailmassa.
Tutkimuksen mukaan oppilaat eivät tiedä, miksi itsearviointeja tehdään.
Tutkimus osoitti myös, että itsearviointilomakkeet on syytä teettää koulussa, sillä koteihin lähetetyt sähköpostilomakkeet eivät palautuneet kyselijöille toivotusti.
Valmis lomakemalli lähetettiin käyttämäämme vaalikonepohjaa tuottavalle ZEF-solutions -yritykselle heidän pyyntönsä mukaisesti. Lomakkeen kehitystyö kuitenkin jatkuu vielä kentällä. | fi |
dc.format.extent | 116 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | Oppilasarviointi | |
dc.subject.other | itsearviointi | |
dc.subject.other | itsearviointilomake | |
dc.subject.other | kouluviihtyvyys | |
dc.subject.other | kehittämistutkimus | |
dc.title | Alakoulun oppilaiden liikuntatuntien kouluviihtyvyyttä kartoittavan sähköisen itsearviointilomakkeen kehittämistutkimus | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201301141043 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.subject.method | Kehittämistutkimus | |
dc.date.updated | 2013-01-14T11:05:46Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | oppilasarviointi | |
dc.subject.yso | itsearviointi | |
dc.subject.yso | kouluviihtyvyys | |
dc.subject.yso | koululiikunta | |
dc.subject.yso | alakoulu | |
dc.subject.yso | lomakkeet | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |