Alakoulun oppilaiden liikuntatuntien kouluviihtyvyyttä kartoittavan sähköisen itsearviointilomakkeen kehittämistutkimus
Hautala, Jukka & Vuorela, Sami. 2013. Alakoulun oppilaiden liikuntatuntien kouluviihtyvyyttä kartoittavan sähköisen itsearviointilomakkeen kehittämistutkimus. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Opettajankoulutuslaitos. Jyväskylän yliopisto. 116 sivua.
Tutkimuksen alkuperäinen tarkoitus oli kehittää oppilasarviointia informatiivisemmaksi ja paremmin Opetushallituksen sille asettamia tehtäviä vastaavaksi. Hankkeen edetessä tutkimus kuitenkin sai uuden suunnan ja lopputuotoksena syntyi uusi, sähköinen oppilaan itsearviointilomake.
Tutkimuksessa hyödynsimme aiempaa tutkimustietoa, teimme SWOT -analyysejä sekä suoritimme teemahaastatteluita. Lisäksi hyödynsimme kehitystyössä kollegiaalista asiantuntijuutta, sekä teknisen alan ammattilaisia. Tutkimusmetodimme oli kehittämistutkimus ja tutkimusote kvalitatiivinen.
Tuotekehitysprojektille ominaista on sen rakenteellinen syklisyys; testaus ja kehittely toistuvat, kunnes tuote saa lopullisen muotonsa. Oma kehitystyömme testattiin ja asetettiin kritiikille alttiiksi sen eri vaiheissa. Palautetta ja kehitysehdotuksia saimme graduryhmältämme, sekä kokeneilta luokanopettajilta. Tietoteknistä osaamista haimme ZEF-solutions –yritykseltä.
Lopullinen lomakemalli testattiin kahdessa jyväkyläläisessä koulussa kolmas- ja kuudesluokkalaisilla. Testin jälkeen haastattelimme neljä (N=4) kolmas- ja neljä (N=4) kuudesluokkalaista teemahaastatteluin (ks. kappale 6). Lisäksi haastattelimme molempien luokkien opettajat (N=2) avoimen sähköpostikyselyn avulla.
Tutkimus osoitti, että luomallemme sähköiselle itsearviointilomakkeelle on tarvetta. Uusi, sähköisessä muodossa oleva lomake koettiin perinteistä paperista parempana. Lomake kartoitti myös kouluviihtyvyyttä liikuntatunneilla. Kouluviihtyvyyden kartoittaminen on ajankohtainen aihe koulumaailmassa.
Tutkimuksen mukaan oppilaat eivät tiedä, miksi itsearviointeja tehdään.
Tutkimus osoitti myös, että itsearviointilomakkeet on syytä teettää koulussa, sillä koteihin lähetetyt sähköpostilomakkeet eivät palautuneet kyselijöille toivotusti.
Valmis lomakemalli lähetettiin käyttämäämme vaalikonepohjaa tuottavalle ZEF-solutions -yritykselle heidän pyyntönsä mukaisesti. Lomakkeen kehitystyö kuitenkin jatkuu vielä kentällä.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Arviointia vai oppimista? : alakoulun englanninopettajien käsityksiä ja kokemuksia oppilaan itsearvioinnista
Ahtikari, Elina (2018)Ahtikari, Elina. 2018. Arvostelua vai oppimista? – Alakoulun englanninopettajien käsityksiä oppilaan itsearvioinnista. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 129 sivua + 1 ... -
Alakoulun opettajien näkemyksiä oppilaiden ei-toivotusta käyttäytymisestä ja kolmiportaisen tuen mallin toimivuudesta
Koponen, Auli (2017)Tässä pro gradu –tutkielmassa selvitettiin alakoulun opettajien näkemyksiä oppilaiden ei-toivotusta käyttäytymisestä ja siihen vastaamisesta. Lähtökohtana oli saada tietoon toimivia työtapoja ja ennaltaehkäisykeinoja ... -
Lisää liikettä koulupäivään ja sen yhteyteen : katse kohti vähän liikkuvien oppilaiden, viihtyvyyden ja henkilökunnan tukemista
Haapala, Henna (Liikuntatieteellinen seura, 2018) -
Oppilaan fyysisen aktiivisuuden ja koululiikunnan arvosanan yhteys liikuntatuntien aikaiseen koettuun motivaatioilmastoon
Oja-Nisula, Noora; Äkkinen, Petra (2023)Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, onko fyysisellä aktiivisuudella ja koululiikunnan arvosanoilla yhteyttä koettuun motivaatioilmastoon liikuntatunneilla ja selittävätkö nämä muuttujat tehtäväsuuntautuneen motivaatioilmaston ...