Digital sports games and their players : playing motivations and player's assessment of the effects of playing
Tekijät
Päivämäärä
2012Tämän tutkimuksen tarkoitus oli määrittää digitaalisten liikuntapelien pelaajien pelaamisen motiiveja sekä syitä pelata digitaalisia liikuntapelejä. Tämän lisäksi tarkoituksena oli selvittää pelaamisen seurauksia pelaajille. Erityisen tärkeää oli analysoida pelaajien henkilökohtaisia kokemuksia pelaamisen vaikutuksista kehoon ja jokapäiväiseen elämään.
Tämä laadullinen tutkimus perustuu kahdeksan hengen kyselyn vastauksiin. Strukturoidut kyselyt analysoitiin ja niiden perusteella muodostettiin neljä eri digitaalisten liikuntapelien pelaajaprofiilia.
Tulokset osoittavat, että vastaajien fyysinen tausta on hyvin erilainen. Osa vastaajista oli aktiivisia liikkujia, osa ei ollut harrastanut liikuntaa juuri lainkaan ennen liikuntapelaamisen aloittamista. Kävi ilmi, että liikuntapelaaminen lisäsi valtaosan vastaajista viikoittaisia liikuntakertoja, liikunnan määrää ylipäätään sekä liikunnan tehoa. Liikuntapelaaminen toimi myös yhtenä elämäntaparemontin alkuun panevana tekijänä sekä pienemmässä mittakaavassa ruokavaliomuutoksen avittavana tekijänä. Vastaajat olivat kuitenkin pääasiassa sitä mieltä, että digitaalinen liikuntapelaaminen ei voi korvata päivittäistä liikuntaa, mutta pelaaminen on sille hyvä lisä.
Tässä tutkimuksessa on ollut pieni otanta, joten pidemmälle vietäviä yleistyksiä tuloksista ei voi tehdä. Tutkimusaihe vaatii lisätutkimusta.
...
The purpose of this research was to determine people’s motivation and their reasons for playing digital sports games. In addition to this, the aim was to investigate the consequences of playing the games for these people. It was particularly important to analyze players' personal experiences as well as the effects of playing on the body and on everyday life.
The corpus of this qualitative research consists of questionnaire responses from eight people. Structured questionnaires were analyzed and four different digital game player profiles were created on the basis of this analysis.
Results show that the respondents' physical background was very fragmented; some respondents were active in sports, some of them had been rarely physically active before exergaming. It turned out that digital sports game playing increased most of the respondents’ weekly exercise times, the amount of overall physical activity as well as the intensity of the exercise. Digital sports game playing was also a factor when starting a lifestyle renovation, as well as a smaller scale dietary change. However, mainly the respondents’ view was that digital sports game playing cannot replace the daily physical exercise but playing is a good supplement to it.
The research was conducted on a small scale. Therefore generalizations cannot be made and further research on this topic is recommended.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Associations between Sports Videogames and Physical Activity in Children
Ng, Kwok; Kaskinen, Ari-Pekka; Katila, Rauli; Koski, Pasi; Karhulahti, Veli-Matti (Walter de Gruyter GmbH, 2022)Objective: The aim of the study was to examine the associations of sports video gaming behaviour in the sociological concept of Physical Activity Relationships (PAR) and to see if sports video gaming differs by gender. Methods: ... -
Motives for competitive sports participation in masters track and field athletes : Impact of sociodemographic factors and competitive background
Kontro, Titta K.; Bondarev, Dmitriy; Pyykönen, Kukka-Maaria; von Bonsdorff, Mikaela; Laakso, Lauri; Suominen, Harri; Korhonen, Marko T. (Public Library of Science (PLoS), 2022)Objectives Masters athletes due to their lifelong engagement in sport represent a unique group to study motivation for regular physical activity, but there is less scientific data on the sport motives in masters athletes. ... -
Effects of physical activity, specific exercise and traumatic brain injury on motor abilities : theoretical and pragmatic assessment
Rinne, Marjo (University of Jyväskylä, 2010) -
Individual- and environmental-related correlates of moderate-to-vigorous physical activity in 11-, 13-, and 15-year-old Finnish children
Mehtälä, Anette; Villberg, Jari; Blomqvist, Minna; Huotari, Pertti; Jaakkola, Timo; Koski, Pasi; Lintunen, Taru; Mononen, Kaisu; Ng, Kwok; Palomäki, Sanna; Sääkslahti, Arja; Tammelin, Tuija; Vasankari, Tommi; Kokko, Sami (Public Library of Science, 2020)The objective of this study was to analyze the associations of various individual- and environmental-related factors with subgroups of daily, frequent, moderate and low moderate-to-vigorous physical activity (MVPA) among ... -
Leisure-time physical activity and participation in organized sports : changes from 1985-2014 in Finland and Norway
Mathisen, Frida Kathrine Sofie; Kokko, Sami; Tynjälä, Jorma; Torsheim, Torbjørn; Wold, Bente (Wiley-Blackwell, 2019)Participation in organized sports is a popular and important part of the lives of children and adolescents and is associated with improved psychological and social health, as well as an increased likelihood of meeting ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.