Näyttötutkinnon kolmikantainen arviointikeskustelu - mistä keskustellaan, miten keskustellaan?
Bäckman, Susanna. NÄYTTÖTUTKINNON KOLMIKANTAINEN ARVIOINTI-KESKUSTELU – MISTÄ KESKUSTELLAAN, MITEN KESKUSTELLAAN
Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma, Jyväskylän yliopiston kasvatustieteen laitos, 2012. 70 sivua. Julkaisematon.
Näyttötutkintojärjestelmässä osaamisen osoittaminen tapahtuu pääsääntöisesti työpaikoilla työtehtävissä. Osaaminen myös arvioidaan työpaikoilla. Työpaikalla tapahtuvan arvioinnin lisäksi järjestelmään kuuluu kolmikantainen arviointikeskustelu tutkinnon osittain. Kolmikanta muodostuu työnantajan edustajasta, työntekijöiden edustajasta ja opetusalan edustajasta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kolmikantaisen arviointikeskustelun sisältöä. Näyttötutkintona oli sihteerin ammattitutkinto. Toisena tutkimuskysymyksenä oli se, kuinka arviointikeskusteluissa tulee esille sihteerin työn osaamisalueet. Tutkimusaineisto kerättiin seuraamalla kuutta sihteerin ammattitutkinnon arviointikeskustelua maalis-lokakuussa 2011. Analyysimuotona käytettiin diskurssianalyysia.
Arviointikeskusteluiden aihepiiri polveili sihteerin työstä muihin työelämään tai työtehtäviin liittyviin kysymyksiin. Keskustelupuheenvuoroista hieman alle puolet oli selkeästi sihteerin ammattitutkinnon ammattitaitovaatimuksiin liittyvää puhetta. Muu kuin sihteeripuhe oli sisällöltään kunkin keskustelussa olleen sihteerin työhön liittyvää, ei kuitenkaan ammattitutkinnon vaatimusten mukaista puhetta. Keskusteluissa eniten puheenvuoroja käytti tutkinnon suorittaja ja toiseksi eniten opetusalan edustaja. Seuraavaksi eniten puheenvuoroja käytti työnantajien edustaja ja vähiten keskusteluun osallistui työntekijöiden edustaja.
Keskustelujen sihteeripuheesta eniten huomioarvoa saivat aihepiirit, joissa käsiteltiin sellaisia työtehtäviä, joita pidetään perinteisenä sihteerin työnä. Tällaisia työtehtäviä ovat tapahtumien järjestäminen, asiakirjojen laatiminen ja kokoussihteerinä toimiminen. Yhtä lailla paljon puheenvuoroja käytettiin tiedon muokkaamiseen, jalostamiseen ja välittämiseen sekä markkinointiin liittyviin aihepiireihin. Myös tietotekniikan hallintaan liittyvä keskustelu sai paljon keskusteluaikaa. Tutkimuksen mukaan toiseksi eniten keskustelua herättivät sellaiset sihteerin työn osaamisalueet, jotka ovat tyypillisiä siinä organisaatiossa, jossa kyseinen tutkinnon suorittaja työskenteli. Tällainen työtehtävä on tyypillisimmillään perehdyttämistyö.
Sellaiset työtehtävät, joissa tekeminen heijastuu yksilöllisen osaamisen kautta, saivat tämän tutkimuksen mukaan keskusteluissa kolmanneksi eniten painoarvoa. Nämä keskusteluaiheet olivat työtehtäviä, joita voidaan hyödyntää muillakin osaamisalueilla kuin sihteerin työssä. Tällaisia kompetensseja ovat tyypillisimmillään työryhmätoiminta, vuorovaikutus- ja viestintätaidot sekä osaamisen kehittäminen. Arviointikeskusteluissa vähimmälle painoarvolle jäi osaamiskeskustelu, jossa painottuivat oman organisaation kehittämiseen liittyvät seikat.
Asiasanat: ammattitaito, arviointikeskustelu, kompetenssi, näyttötutkinto, sihteerin ammattitutkinto.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Strategic competence and the transformative role of ICT in lifelong guidance
Vuorinen, Raimo; Kettunen, Jaana (Publications Office of the European Union, 2021) -
Ohjelmistokehittäjän ja projektipäällikön kompetenssit
Itkonen, Ilkka (2020)Tänä päivänä yhteiskunta on todella riippuvainen erilaisista ohjelmistoista käytännössä jokaisella osa-alueella. Ohjelmistoja tuottamaan tarvitaan luonnollisesti erityisesti ohjelmistokehittäjiä, mutta myös ohjelmistoprojekteista ... -
Kyberturvallisuuden nykyiset ja tulevat osaamistarpeet ohjelmistoyrityksessä : tapaustutkimus
Järvinen, Heikki (2020)Tutkimuksessa selvitettiin Yritys X:n kyberturvallisuuteen liittyviä avainkompetenssialueita. Tutkimus toisti aiemmin Jyväskylän yliopistossa samasta aiheesta tehdyn tutkimuksen tutkimusasetelman, mutta eri toimialalla. ... -
A Qualitative Study on the Categorisation and Prioritisation of Digital Competencies and Attitudes for Managers and Employees
Kocak, Seyma; Pawlowski, Jan (SCITEPRESS - Science and Technology Publications, 2021)Digital transformation is a mega-trend and is perceived by many companies as an opportunity to remain competitive. The digital competencies and digital mindset of managers and employees play an important role. Without new ... -
The Essential Competencies of Software Professionals : A Unified Competence Gate Framework
Assyne, Nana; Ghanbari, Hadi; Pulkkinen, Mirja (Elsevier BV, 2022)Context Developing high-quality software requires skilled software professionals equipped with a set of basic and essential software engineering competencies (SEC). These competencies and the satisfaction levels derived ...