dc.contributor.author | Bäckman, Susanna | |
dc.date.accessioned | 2012-12-27T11:52:41Z | |
dc.date.available | 2012-12-27T11:52:41Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1241125 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40630 | |
dc.description.abstract | Bäckman, Susanna. NÄYTTÖTUTKINNON KOLMIKANTAINEN ARVIOINTI-KESKUSTELU – MISTÄ KESKUSTELLAAN, MITEN KESKUSTELLAAN
Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma, Jyväskylän yliopiston kasvatustieteen laitos, 2012. 70 sivua. Julkaisematon.
Näyttötutkintojärjestelmässä osaamisen osoittaminen tapahtuu pääsääntöisesti työpaikoilla työtehtävissä. Osaaminen myös arvioidaan työpaikoilla. Työpaikalla tapahtuvan arvioinnin lisäksi järjestelmään kuuluu kolmikantainen arviointikeskustelu tutkinnon osittain. Kolmikanta muodostuu työnantajan edustajasta, työntekijöiden edustajasta ja opetusalan edustajasta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kolmikantaisen arviointikeskustelun sisältöä. Näyttötutkintona oli sihteerin ammattitutkinto. Toisena tutkimuskysymyksenä oli se, kuinka arviointikeskusteluissa tulee esille sihteerin työn osaamisalueet. Tutkimusaineisto kerättiin seuraamalla kuutta sihteerin ammattitutkinnon arviointikeskustelua maalis-lokakuussa 2011. Analyysimuotona käytettiin diskurssianalyysia.
Arviointikeskusteluiden aihepiiri polveili sihteerin työstä muihin työelämään tai työtehtäviin liittyviin kysymyksiin. Keskustelupuheenvuoroista hieman alle puolet oli selkeästi sihteerin ammattitutkinnon ammattitaitovaatimuksiin liittyvää puhetta. Muu kuin sihteeripuhe oli sisällöltään kunkin keskustelussa olleen sihteerin työhön liittyvää, ei kuitenkaan ammattitutkinnon vaatimusten mukaista puhetta. Keskusteluissa eniten puheenvuoroja käytti tutkinnon suorittaja ja toiseksi eniten opetusalan edustaja. Seuraavaksi eniten puheenvuoroja käytti työnantajien edustaja ja vähiten keskusteluun osallistui työntekijöiden edustaja.
Keskustelujen sihteeripuheesta eniten huomioarvoa saivat aihepiirit, joissa käsiteltiin sellaisia työtehtäviä, joita pidetään perinteisenä sihteerin työnä. Tällaisia työtehtäviä ovat tapahtumien järjestäminen, asiakirjojen laatiminen ja kokoussihteerinä toimiminen. Yhtä lailla paljon puheenvuoroja käytettiin tiedon muokkaamiseen, jalostamiseen ja välittämiseen sekä markkinointiin liittyviin aihepiireihin. Myös tietotekniikan hallintaan liittyvä keskustelu sai paljon keskusteluaikaa. Tutkimuksen mukaan toiseksi eniten keskustelua herättivät sellaiset sihteerin työn osaamisalueet, jotka ovat tyypillisiä siinä organisaatiossa, jossa kyseinen tutkinnon suorittaja työskenteli. Tällainen työtehtävä on tyypillisimmillään perehdyttämistyö.
Sellaiset työtehtävät, joissa tekeminen heijastuu yksilöllisen osaamisen kautta, saivat tämän tutkimuksen mukaan keskusteluissa kolmanneksi eniten painoarvoa. Nämä keskusteluaiheet olivat työtehtäviä, joita voidaan hyödyntää muillakin osaamisalueilla kuin sihteerin työssä. Tällaisia kompetensseja ovat tyypillisimmillään työryhmätoiminta, vuorovaikutus- ja viestintätaidot sekä osaamisen kehittäminen. Arviointikeskusteluissa vähimmälle painoarvolle jäi osaamiskeskustelu, jossa painottuivat oman organisaation kehittämiseen liittyvät seikat.
Asiasanat: ammattitaito, arviointikeskustelu, kompetenssi, näyttötutkinto, sihteerin ammattitutkinto. | fi |
dc.format.extent | 72 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | Ammattitaito | |
dc.subject.other | arviointikeskustelu | |
dc.subject.other | kompetenssi | |
dc.subject.other | näyttötutkinto | |
dc.subject.other | sihteerin ammattitutkinto. | |
dc.title | Näyttötutkinnon kolmikantainen arviointikeskustelu - mistä keskustellaan, miten keskustellaan? | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201212273411 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Adult Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Aikuiskasvatus | fi |
dc.date.updated | 2012-12-27T11:52:41Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 102 | |
dc.subject.yso | ammattitaito | |
dc.subject.yso | arviointikeskustelu | |
dc.subject.yso | kompetenssi | |
dc.subject.yso | näyttötutkinnot | |
dc.subject.yso | ammattitutkinnot | |
dc.subject.yso | sihteerit | |
dc.subject.yso | työelämä | |
dc.subject.yso | osaaminen | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |