Svenskans situation i Finland. Lagar och utbildningssystem
Juurakko-Paavola, T., & Palviainen, Å. (2011). Svenskans situation i Finland. Lagar och utbildningssystem. In T. Juurakko-Paavola, & Å. Palviainen (Eds.), Svenskan i den finska skolan och högre utbildningen: Om kunskaper och motivation genom olika utbildningsstadier. (pp. 9-22). Hämeen ammattikorkeakoulu. HAMKin julkaisuja, 11/2011.
Julkaistu sarjassa
HAMKin julkaisujaPäivämäärä
2011Inledning: I Finland har två språk officiellt status som nationalspråk – finska och svenska. På så vis skiljer sig situationen en del från de övriga nordiska länderna. Situationen skiljer sig på flera punkter också från andra tvåspråkiga nationer (se McRae 2007 för en jämförelse mellan Belgien, Schweiz, Kanada och Finland). Andelen finländare med svenska som modersmål är drygt 5 % jämfört med 91 % som har finska som modersmål. Svenskan och finskan har dock en helt likvärdig status i lagstiftningen. Vidare läser alla elever i svenskspråkiga skolor finska liksom eleverna i finskspråkiga skolor läser svenska. I denna artikel berättar vi översiktligt om den finländska lagstiftningen och om svenskans plats i utbildningssystemet i Finland. Det är tänkt att fungera som en allmän bakgrund till de övriga artiklarna i denna bok. Mer detaljerad bakgrundsinformation ges sedan i anslutning till de enskilda studierna.
Julkaisija
Hämeen ammattikorkeakouluEmojulkaisun ISBN
978-951-784-560-1Kuuluu julkaisuun
Svenskan i den finska skolan och högre utbildningen: Om kunskaper och motivation genom olika utbildningsstadier.ISSN Hae Julkaisufoorumista
1795-4231Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/20824952
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
”Man lär sig när man undervisar” : språkfärdighet i lärararbete på svenska som andraspråk i svenska skolor i Finland
Koivisto, Marjatta (2024)Tämän maisterintutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä ja kokemuksia toisella kielellään ruotsinkielisissä kouluissa työskentelevillä opettajilla on ruotsin kielen taidostaan. Tarkoituksena oli myös ... -
"Svenskan har lika stor rätt att existera i Finland som finskan" : en diskursanalys om hur svenska i Finland diskuteras i svenska tidningar
Mutanen, Anniina (2015)Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten ruotsalaiset lehdet kirjoittavat Suomen kielitilanteesta. Tutkielmassa selvitettiin, minkälaisia argumentteja ruotsalaisissa teksteissä käytetään ja kuinka keskustelu ... -
Läsfärdighet på andraspråk : ett läsdiplom i svenska som andra inhemska språk för högstadiet i Mellersta Finland
Lari, Maiju (2020)Lukudiplomi kehitettiin kirjaston ja koulujen välisenä yhteistyönä Oulussa osana Opetushallituksen hanketta vuosina 1998–2001. Tämän jälkeen lukudiplomi on levinnyt ympäri Suomea – sen tarkoituksena on ollut houkutella ... -
Syntesutvärdering av den svenska utbildningen i Finland : kvalitet och jämlikhet
Svedlin, Renata; Engelholm, Maj-Len; Karlberg-Granlund, Gunilla; Kupiainen, Sirkku; Sundqvist, Rolf; Wallén Björn; Hietala, Risto; Smeds-Nylund, Ann-Sofie (Rådet för utbildningsutvärdering, 2013) -
Svenskan i den finska skolan och högre utbildningen: Om kunskaper och motivation genom olika utbildningsstadier.
Juurakko-Paavola, Taina; Palviainen, Åsa (Hämeen ammattikorkeakoulu, 2011)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.