Viestintä yhteiskuntavastuun kentällä : case-tutkimus neljästä suomalaisesta pörssiyrityksestä
Yritysetiikka ja yhteiskuntavastuu ovat yhä enenevässä määrin ajankohtaisia teemoja
nykyajan viestinnän tutkimuksessa, vaikka kolme vuosikymmentä sitten epäiltiin niiden olevan laskevia tutkimustrendejä. Yhteiskuntavastuu on haastava alue viestittäväksi eikä vastuuviestinnässä sallita isoja epäonnistumisia, koska panoksena on jatkuvasti organisaation maine.
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin neljän suuren suomalaisen pörssiyrityksen yhteiskuntavastuutyötä viestinnän kontekstissa. Tutkimusaiheeseen paneuduttiin kolmen tutkimuskysymyksen avulla: 1) Miten sidosryhmänäkökulma näkyy yrityksen yhteiskuntavastuun toteuttamisessa?, 2) Minkälainen rooli viestinnällä on yrityksen yhteiskuntavastuun toteuttamisessa? ja 3) Mitkä ovat vastuullisen toiminnan motiivit? Näiden teemojen kautta peilattiin myös vastuullisuuden vaikutusta yrityksen maineeseen ja menestymiseen markkinoilla.
Tutkimuksessa haastateltiin yhteensä neljää viestinnän ja yhteiskuntavastuun ammattilaista. Haastattelut toteutettiin puhelimitse. Tulokset osoittivat, että sidosryhmien kanssa viestitään aktiivisesti ja niiden odotukset halutaan huomioida. Viestinnän rooli vastuullisuustyön tekemisessä ei noussut aineistosta vahvasti esiin. Näytti siltä, että haastateltavat eivät kokeneet viestijän rooliaan yhteiskuntavastuutyön toteuttamisessa ratkaisevana tekijänä. Viestintä ei kuitenkaan jäänyt täysin roolitta, vaan sillä nähtiin ratkaiseva merkitys, kun vastuuajattelua jalkautetaan organisaation jäsenille. Vastuullisuustyö on muotoutunut tutkimukseen osallistuneissa yrityksissä sisäsyntyiseksi asiaksi ja motiivit vastuullisuustyön tekemiseen ovat itsekkäät: onnistunut vastuullisuustyö
vaikuttaa muun muassa positiivisesti organisaation maineeseen.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Työntekijät vastuullisuuden sidosryhmänä : monimerkityksellisyys ja vastuullisuusviestinnän haasteet
Onkila, Tiina; Mäkelä, Marileena; Sarna, Bhavesh (ProCom ry, 2021) -
Sidosryhmät pörssiyhtiöiden ja listaamattomien yhtiöiden yhteiskuntavastuun raportoinnissa
Piippanen, Elina (2021)Tutkimuksessa selvitettiin, kuinka sidosryhmät määritellään ja huomioidaan pörssiyhtiöiden ja listaamattomien yhtiöiden yhteiskuntavastuun raportoinnissa. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös, miten yhtiöt suoriutuivat sosiaalisen ... -
Kuunteleminen vastuullisuuden ja luottamuksen rakentajana : esimerkkinä journalismin yhteiskuntavastuu
Hautakangas, Mikko; Gerlander, Maija (ProCom ry, 2021) -
Corporate activism among impact startups is in good health
O'Sullivan, James (2023)As younger generations enter the workforce one significant impact they are having is in the growth of corporate activism. Indeed, the corporate activist space has made headlines in recent years for both positive and often ... -
Viestinnän strateginen monitulkintaisuus : vaihtoehtoinen ratkaisu sidosryhmien odotustenhallintaan?
Valentini, Chiara; Lievonen, Matias (ProCom ry, 2020)Artikkelissa kerrotaan, mistä strategisessa monitulkintaisuudessa (Strategic ambiguity) on kyse, ja avataan, kuinka viestinnän ammattilaiset voivat hyödyntää sitä sidosryhmien odotustenhallinnassa. Strategista monitulkintaisuutta ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.