University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Viestintä yhteiskuntavastuun kentällä : case-tutkimus neljästä suomalaisesta pörssiyrityksestä

Thumbnail
View/Open
495.5Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Kantola, Miia
Date
2012
Discipline
YhteisöviestintäOrganizational Communication

 
Yritysetiikka ja yhteiskuntavastuu ovat yhä enenevässä määrin ajankohtaisia teemoja nykyajan viestinnän tutkimuksessa, vaikka kolme vuosikymmentä sitten epäiltiin niiden olevan laskevia tutkimustrendejä. Yhteiskuntavastuu on haastava alue viestittäväksi eikä vastuuviestinnässä sallita isoja epäonnistumisia, koska panoksena on jatkuvasti organisaation maine. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin neljän suuren suomalaisen pörssiyrityksen yhteiskuntavastuutyötä viestinnän kontekstissa. Tutkimusaiheeseen paneuduttiin kolmen tutkimuskysymyksen avulla: 1) Miten sidosryhmänäkökulma näkyy yrityksen yhteiskuntavastuun toteuttamisessa?, 2) Minkälainen rooli viestinnällä on yrityksen yhteiskuntavastuun toteuttamisessa? ja 3) Mitkä ovat vastuullisen toiminnan motiivit? Näiden teemojen kautta peilattiin myös vastuullisuuden vaikutusta yrityksen maineeseen ja menestymiseen markkinoilla. Tutkimuksessa haastateltiin yhteensä neljää viestinnän ja yhteiskuntavastuun ammattilaista. Haastattelut toteutettiin puhelimitse. Tulokset osoittivat, että sidosryhmien kanssa viestitään aktiivisesti ja niiden odotukset halutaan huomioida. Viestinnän rooli vastuullisuustyön tekemisessä ei noussut aineistosta vahvasti esiin. Näytti siltä, että haastateltavat eivät kokeneet viestijän rooliaan yhteiskuntavastuutyön toteuttamisessa ratkaisevana tekijänä. Viestintä ei kuitenkaan jäänyt täysin roolitta, vaan sillä nähtiin ratkaiseva merkitys, kun vastuuajattelua jalkautetaan organisaation jäsenille. Vastuullisuustyö on muotoutunut tutkimukseen osallistuneissa yrityksissä sisäsyntyiseksi asiaksi ja motiivit vastuullisuustyön tekemiseen ovat itsekkäät: onnistunut vastuullisuustyö vaikuttaa muun muassa positiivisesti organisaation maineeseen. ...
Keywords
Yhteiskuntavastuu viestintä maine sidosryhmät yhteiskuntavastuu yhteisöviestintä
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201212163359

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [21183]
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement
Open Science Centre