dc.contributor.author | Savolainen, Jatta | |
dc.date.accessioned | 2012-12-16T12:19:24Z | |
dc.date.available | 2012-12-16T12:19:24Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1240479 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40579 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien ja rehtoreiden ajatuksia ja kokemuksia työhyvinvoinnista. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, mitkä tekijät vaikuttavat opettajan työhyvinvointiin ja millainen rooli rehtorilla on työhyvinvoinnin edistämi-sessä kouluissa. Erityisen huomion kohteena oli yksilön ja yhteisön välinen suhde ja vaikutus toisiinsa. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kahta jyväskyläläisen alakoulun rehtoria sekä viittä näiden koulujen opettajaa. Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen.
Tutkimuksessa havaittiin, että yhteisöllä on suuri merkitys opettajan työhyvinvointiin. Jokainen työntekijä on työyhteisönsä jäsen. Työyhteisön ilmapiiri vaikuttaa siinä työs-kentelevien työhyvinvointiin ja päinvastoin jokaisella yhteisön jäsenellä on vastuu pitää omalta osaltaan huolta työyhteisön hyvinvoinnista. Yksittäinen työntekijä ei välttämättä aina tiedosta omaa rooliaan yhteisön hyvinvoinnin rakentumisessa ja turvaamisessa, vaan siirtää passiivisesti vastuun jollekin toiselle taholle. Opettajien käsitykset omasta sekä työyhteisön työhyvinvoinnista olivat monitasoisia ja esille nousi laaja kirjo haasta-teltavien tärkeinä pitämiä asioita oman sekä yhteisön hyvinvoinnin rakentumiselle. Esille nousi työkavereiden sekä esimiehen merkitys hyvinvoinnille. Omaa merkitystä omaan tai yhteisön tyhyvinvoinnin rakentumiseen painotettiin puolestaan hyvin vähän. Rehtorin rooli työhyvinvoinnin edistäjänä ja ylläpitäjänä on merkittävä: rehtori pitää työyhteisöä koossa ja on johtavassa asemassa luomassa työpaikan käytänteitä, tapoja, arvomaailmaa ja toimintamalleja joiden varassa toimitaan. Rehtorilla on myös valta ja vastuu tehdä opettajia ja muuta työyhteisöä koskevia päätöksiä. Kaikkien toiveiden ja halujen täyttäminen ei ole mahdollista, mutta kaikkia työntekijöitä tulisi kohdella tasapuolisesti. | fi |
dc.format.extent | 61 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | työhyvinvointi | |
dc.subject.other | työyhteisö ja työorganisaatio | |
dc.title | Luokanopettajien ja rehtoreiden työhyvinvointi työyhteisön näkökulmasta | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201212163357 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.date.updated | 2012-12-16T12:19:24Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | työhyvinvointi | |
dc.subject.yso | työyhteisöt | |
dc.subject.yso | luokanopettajat | |
dc.subject.yso | rehtorit | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |