Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorSavolainen, Jatta
dc.date.accessioned2012-12-16T12:19:24Z
dc.date.available2012-12-16T12:19:24Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1240479
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40579
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien ja rehtoreiden ajatuksia ja kokemuksia työhyvinvoinnista. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, mitkä tekijät vaikuttavat opettajan työhyvinvointiin ja millainen rooli rehtorilla on työhyvinvoinnin edistämi-sessä kouluissa. Erityisen huomion kohteena oli yksilön ja yhteisön välinen suhde ja vaikutus toisiinsa. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kahta jyväskyläläisen alakoulun rehtoria sekä viittä näiden koulujen opettajaa. Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen. Tutkimuksessa havaittiin, että yhteisöllä on suuri merkitys opettajan työhyvinvointiin. Jokainen työntekijä on työyhteisönsä jäsen. Työyhteisön ilmapiiri vaikuttaa siinä työs-kentelevien työhyvinvointiin ja päinvastoin jokaisella yhteisön jäsenellä on vastuu pitää omalta osaltaan huolta työyhteisön hyvinvoinnista. Yksittäinen työntekijä ei välttämättä aina tiedosta omaa rooliaan yhteisön hyvinvoinnin rakentumisessa ja turvaamisessa, vaan siirtää passiivisesti vastuun jollekin toiselle taholle. Opettajien käsitykset omasta sekä työyhteisön työhyvinvoinnista olivat monitasoisia ja esille nousi laaja kirjo haasta-teltavien tärkeinä pitämiä asioita oman sekä yhteisön hyvinvoinnin rakentumiselle. Esille nousi työkavereiden sekä esimiehen merkitys hyvinvoinnille. Omaa merkitystä omaan tai yhteisön tyhyvinvoinnin rakentumiseen painotettiin puolestaan hyvin vähän. Rehtorin rooli työhyvinvoinnin edistäjänä ja ylläpitäjänä on merkittävä: rehtori pitää työyhteisöä koossa ja on johtavassa asemassa luomassa työpaikan käytänteitä, tapoja, arvomaailmaa ja toimintamalleja joiden varassa toimitaan. Rehtorilla on myös valta ja vastuu tehdä opettajia ja muuta työyhteisöä koskevia päätöksiä. Kaikkien toiveiden ja halujen täyttäminen ei ole mahdollista, mutta kaikkia työntekijöitä tulisi kohdella tasapuolisesti.fi
dc.format.extent61 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.othertyöhyvinvointi
dc.subject.othertyöyhteisö ja työorganisaatio
dc.titleLuokanopettajien ja rehtoreiden työhyvinvointi työyhteisön näkökulmasta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201212163357
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.date.updated2012-12-16T12:19:24Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysotyöhyvinvointi
dc.subject.ysotyöyhteisöt
dc.subject.ysoluokanopettajat
dc.subject.ysorehtorit
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot