Show simple item record

dc.contributor.authorHaiko, Riikka
dc.contributor.authorVainio, Anniina
dc.date.accessioned2012-12-05T11:09:45Z
dc.date.available2012-12-05T11:09:45Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1240830
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40541
dc.description.abstractTässä tapaustutkimuksessa kuvattiin heikon luetun ymmärtämisen taitojen perusteella tunnistettujen neljän kolmannen luokan oppilaan taitoprofiileja kuullun ymmärtämisessä, lukemissujuvuudessa ja sanavarastossa sekä tarkasteltiin taitoprofiileissa ilmeneviä samankaltaisuuksia ja eroja. Tapaustutkimukseen osallistujat olivat yhden keskisuomalaisen koulun oppilaita, jotka saivat osa-aikaista erityisopetusta lukutaitoon liittyvien haasteiden vuoksi. Analyysit pohjasivat neljällä testillä kerättyyn aineistoon. Vaikka tutkimukseen osallistuneet neljä oppilasta suoriutuivat kaikki luetun ymmärtämistä arvioivissa testeissä keskimääräistä heikommin, heidän taitoprofiilinsa eivät olleet samanlaisia muiden taitojen osalta. Tulokset ovat yhdenmukaisia aiempien tutkimusten kanssa, joissa on havaittu heikoilla luetunymmärtäjillä olevan usein vaikeuksia myös lukemissujuvuudessa ja kuullun ymmärtämisessä sekä puutteita sanavarastossa. Myös aikaisemmissa tapaustutkimuksissa on havaittu yksilöllisesti rakentuvia taitoprofiileja. Tutkimuksen havainnot korostavat, että luetun ymmärtämiseen vaikuttavat monet eri taidot, eikä luetun ymmärtämisen strategioiden opetteleminen useinkaan riitä. Olisi tärkeää selvittää, mitä muita mahdollisia taitovajeita tai toisaalta vahvuuksia oppilaalla on ja millaisesta taitojen harjoittelusta hän eniten hyötyisi.fi
dc.format.extent56 sivua
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherluetun ymmärtäminen
dc.subject.otherlukemisvaikeus
dc.subject.otherkuullun ymmärtäminen
dc.subject.otherlukemissujuvuus
dc.subject.othersanavarasto
dc.titleTapaustutkimus luetun ymmärtämisen haasteista kolmannen luokan oppilaiden keskuudessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201212053309
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.subject.methodTapaustutkimus
dc.date.updated2012-12-05T11:09:45Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoluetun ymmärtäminen
dc.subject.ysolukutaito
dc.subject.ysolukihäiriöt
dc.subject.ysokuullun ymmärtäminen
dc.subject.ysosanavarasto


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record