Yhteisökasvatuksesta 2010-luvun luokanopettajan silmin
Nykypäivän teollistunut ja kaupungistunut yhteiskunta muuttuu jatkuvasti. Yksilöiden sosiaaliset suhteet ovat muuttuneet. Enää ei ole kokonaisia suku- tai kyläyhteisöjä yksilöiden tukena, vaan yksilöllistä suoriutumista korostetaan. Samaan aikaan kuitenkin esimerkiksi työelämä vaatii työntekijöiltään tiimityötaitoja ja sosiaalista kanssakäymistä. Perheiden kiinteyden löystyminen yhteisöllisenä kasvattajana on johtanut kasvatuksellisten mahdollisuuksien vähentymiseen, mistä johtuen koulun yhteisöllisen kasvatuksen merkitys on korostunut entisestään. Yhteisökasvatus voisi olla yksi ratkaisu tämän päivän kasvatuksellisiin ongelmiin.
Yhteisökasvatuksella tarkoitetaan yhteisön jäseniksi kasvattamista, kasvattamista toimintaan yhteisön hyväksi. Yhteisökasvatusta on mahdollista harjoittaa kaikissa kasvatusta harjoittavissa instituutioissa, sekä sellaisissa yhtenäisissä yhteisöissä, jotka säännöllisesti kokoontuvat.
Tutkimukseni pohjautuu nimenomaan Kalevi Kaipion kehittelemään yhteisökasvatuksen malliin. Haluan korostaa tätä siksi, että yhteisökasvatuksen voi kansainvälisen kirjallisuuden (Iso-Britanniassa, Irlannissa, USA:ssa, Australiassa) myötä sotkea aikuiskasvatuksen kentällä tapahtuvaksi toimintamuodoksi, jossa yhteisökasvatusta tarkastellaan useimmiten osana niin sanottua vapaata aikuiskasvatusta (liberal adult education), joka vastaa pääperiaatteiltaan lähinnä suomalaista vapaan sivistystyön perinnettä. (Salo, 2002, 12) Tämän tutkimukseni avulla pyrin selvittämään Keski-Suomessa toimivien luokanopettajien ajatuksia yhteisökasvatuksesta kasvatuskeinona.
Toteutin tutkmukseni keväällä 2012 lähettämällä sähköpostikyselyn 40:lle Keski-Suomessa tomivalle luokanopettajalle. Kyselyssä selvitin heidän ajatuksiaan yhteisökasvatuksesta kasvatuskeinona. Pääpiirteittäin luokanopettajat olivat sitä mieltä, että yhteisökasvatus on hyvä tapa kasvattaa. Heidän mielestään sen avulla olisi mahdollista vaikuttaa myönteisesti esimerkiksi oppilaiden opiskelumotivaatioon sekä vastuuseen kasvattamiseen. Kielteisemmin yhteisökasvatukseen suhtautuvat opettajat eivät olleet valmiita luopumaan esimerkiksi auktoriteetistaan, jota yhteisökasvatuksen käyttäminen kasvatuskeinona vaatisi.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29149]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Hevonen yhdistää, talliyhteisö kasvattaa : yhteisöllisyyden merkitys sosiaalipedagogisessa hevostoiminnassa
Tiitinen, Eveliina (2011)Tutkimuksen tavoite on tutkia yhteisöllisyyden merkitystä sosiaalipedagogisessa hevostoiminnassa. Tutkimuksen konteksti on hevostalliyhteisö. Tutkimuksessa hahmotetaan sosiaalipedagogisen hevostoiminnan opillista kehystä ... -
Voimavarat ja haasteet luokanopettajan ja erityisopettajan yhteistyössä : oppilaan tukeminen kouluarjessa : ” Se ei oo välttämättä sen oppilaan kannalta paras, että tehdään vaan semmosia laastariratkaisuja.”
Vihriälä, Riina (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää luokanopettajan ja erityisopettajan yhteistyön voimavaroja sekä haasteita. Tutkimuksessa pohditaan myös autonomian ja yhteisöllisyyden paradigmaa ja kolmiportaisen tuen toteutumista ... -
Climbing the Ladder? Community Perspectives on Learning to Be a Good Citizen in Uganda
Bananuka, Twine H.; Kontinen, Tiina; Holma, Katariina (Palgrave Macmillan, 2022)This chapter examines the ways in which members of a rural community in Western Uganda perceive and conceptualize diverse ways of learning to be a good citizen. It analyzes data generated by means of a tool called the ... -
Ihmisen itsemäärääminen : mitä se on oppilastaan katsovan luokanopettajan silmin
Åkerblad, Anna (1998)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.