dc.contributor.author | Alftan, Jari | |
dc.date.accessioned | 2012-11-08T13:30:44Z | |
dc.date.available | 2012-11-08T13:30:44Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1234554 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40203 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkielmassa tutustuttiin fysiikan peruskurssin laskuharjoitusten toteutukseen pienryhmä-keskustelujen avulla ja siihen, miten pienryhmäkeskustelua voisi muuttaa oppimisen kannalta tehokkaammaksi. Lisäksi tutkimuksessa katsottiin vaikuttaako tilaisuutta ohjaavan assistentin osallistuminen keskusteluihin keskusteluiden luonteeseen. Tutkittavat pienryhmäkeskustelut ää-nitettiin ja kuvattiin analysointia varten. Tutkittavana kurssina toimi Jyväskylän yliopiston fysii-kanlaitoksen mekaniikan peruskurssin jatko-osa.
Tuloksena saatiin, että eksploratiivista keskustelua, joka on oppimisen kannalta kaikista tehok-kainta, esiintyi pienryhmäkeskusteluissa eniten sellaisissa tehtävissä, joissa oli taustalla vahva käsitteellinen ongelma. Assistentin osallistuminen keskusteluissa muutti ryhmäkeskustelun luon-teen enemmän opettajamaisemmaksi ohjaamiseksi ja neuvomiseksi. Tutkimuksen perusteella laskuharjoituksissa tulisi suosia enemmän sellaisia tehtäviä, joissa on mukana käsitteellistä ym-märrystä testaavia kysymyksiä/ongelmia. Opiskelijoita tulisi kannustaa tuomaan omia näkemyk-siään julki ja luoda sellainen oppimisympäristö, jossa väärää vastausta ei pelättäisi. Opiskelijoi-den tulisi myös antaa enemmän tilaa muiden opiskelijoiden vaihtoehtoisille mielipiteille. | |
dc.format.extent | 48 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | Ryhmäkeskustelu yliopisto-opetuksessa | |
dc.subject.other | eksploratiivinen keskustelu | |
dc.subject.other | tutkiva keskutelu | |
dc.subject.other | pienryhmäkeskustelu | |
dc.subject.other | laskuharjoitukset | |
dc.subject.other | fysiikan opetus | |
dc.title | Pienryhmäkeskustelu opetuskeinona yliopistofysiikan peruskurssin laskuharjoituksissa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201211082884 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Fysiikan laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Physics | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Fysiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Physics | en |
dc.date.updated | 2012-11-08T13:30:44Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 4021 | |
dc.subject.yso | korkeakouluopetus | |
dc.subject.yso | keskustelu | |
dc.subject.yso | pienryhmät | |
dc.subject.yso | fysiikka | |
dc.subject.yso | harjoitukset | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |