Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorAlftan, Jari
dc.date.accessioned2012-11-08T13:30:44Z
dc.date.available2012-11-08T13:30:44Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1234554
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40203
dc.description.abstractTässä tutkielmassa tutustuttiin fysiikan peruskurssin laskuharjoitusten toteutukseen pienryhmä-keskustelujen avulla ja siihen, miten pienryhmäkeskustelua voisi muuttaa oppimisen kannalta tehokkaammaksi. Lisäksi tutkimuksessa katsottiin vaikuttaako tilaisuutta ohjaavan assistentin osallistuminen keskusteluihin keskusteluiden luonteeseen. Tutkittavat pienryhmäkeskustelut ää-nitettiin ja kuvattiin analysointia varten. Tutkittavana kurssina toimi Jyväskylän yliopiston fysii-kanlaitoksen mekaniikan peruskurssin jatko-osa. Tuloksena saatiin, että eksploratiivista keskustelua, joka on oppimisen kannalta kaikista tehok-kainta, esiintyi pienryhmäkeskusteluissa eniten sellaisissa tehtävissä, joissa oli taustalla vahva käsitteellinen ongelma. Assistentin osallistuminen keskusteluissa muutti ryhmäkeskustelun luon-teen enemmän opettajamaisemmaksi ohjaamiseksi ja neuvomiseksi. Tutkimuksen perusteella laskuharjoituksissa tulisi suosia enemmän sellaisia tehtäviä, joissa on mukana käsitteellistä ym-märrystä testaavia kysymyksiä/ongelmia. Opiskelijoita tulisi kannustaa tuomaan omia näkemyk-siään julki ja luoda sellainen oppimisympäristö, jossa väärää vastausta ei pelättäisi. Opiskelijoi-den tulisi myös antaa enemmän tilaa muiden opiskelijoiden vaihtoehtoisille mielipiteille.
dc.format.extent48 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherRyhmäkeskustelu yliopisto-opetuksessa
dc.subject.othereksploratiivinen keskustelu
dc.subject.othertutkiva keskutelu
dc.subject.otherpienryhmäkeskustelu
dc.subject.otherlaskuharjoitukset
dc.subject.otherfysiikan opetus
dc.titlePienryhmäkeskustelu opetuskeinona yliopistofysiikan peruskurssin laskuharjoituksissa
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201211082884
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaMatemaattis-luonnontieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sciencesen
dc.contributor.laitosFysiikan laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Physicsen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineFysiikkafi
dc.contributor.oppiainePhysicsen
dc.date.updated2012-11-08T13:30:44Z
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi4021
dc.subject.ysokorkeakouluopetus
dc.subject.ysokeskustelu
dc.subject.ysopienryhmät
dc.subject.ysofysiikka
dc.subject.ysoharjoitukset
dc.subject.ysoopetus
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright