dc.contributor.author | Eloholma, Sanna | |
dc.contributor.author | Kauppila, Elina | |
dc.date.accessioned | 2012-11-07T18:56:29Z | |
dc.date.available | 2012-11-07T18:56:29Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1241502 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40188 | |
dc.description.abstract | Eloholma S. & Kauppila, E. 2012. ”Minä sanoin opettajalle ensin haluaisin löytää työtä
jos minä voin” – Maahanmuuttajien kokemuksia MAVA-koulutuksesta. Jyväskylän
yliopisto. Pro gradu -tutkielma, 116 s.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten maahanmuuttajien ammatilliseen perusopetukseen
valmistava koulutus (MAVA-koulutus) täyttää tavoitteensa kouluttautumisen
mahdollistajana ja minkälainen rooli MAVA-koulutuksella on maahanmuuttajien työllistymisessä
ja osallisuuden kokemuksen muodostumisessa. Tutkimuskysymyksinä olivat,
minkälaisia kokemuksia maahanmuuttajaopiskelijoilla on MAVA-koulutuksesta ja
minkälainen merkitys MAVA-koulutuksella on heidän integraatioprosessissaan. MAVA-
koulutukseen hakijoiden määrä kasvaa jatkuvasti, ja tarve koulutukselle on suuri.
MAVA-koulutuksesta on tehty jonkin verran yleisen tason selvityksiä, mutta laadullista
opiskelijoiden näkökulmaa huomioivaa tutkimusta ei ole juurikaan tehty.
Tutkimuksen aineisto kerättiin ryhmäkeskustelun ja yksilöhaastattelujen avulla eteläsuomalaisessa
MAVA-koulutusta järjestävässä oppilaitoksessa. Ryhmäkeskusteluun ja
yksilöhaastatteluihin osallistui kuusi opiskelijaa, jonka lisäksi tutkimuksessa haastateltiin
MAVA-koulutuksen ryhmänohjaajaa ja opinto-ohjaajaa. Yksilöhaastattelut toteutettiin
teemahaastatteluina. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisen ja teoriaohjaavan
sisällönanalyysin periaatteita käyttäen. Tulosten tulkinnassa vertailtiin, miten opiskelijoiden
tarpeet ja MAVA-koulutuksen tavoitteet kohtaavat ja sen kautta nostettiin
ajatuksia MAVA-koulutuksen kehittämiseksi. Samalla tulkittiin, mitkä tekijät MAVAkoulutuksessa
edistävät tai vaikeuttavat maahanmuuttajaopiskelijoiden kokonaisvaltaista
integroitumista suomalaiseen yhteiskuntaan.
Tuloksissa korostui opiskelijoiden halu työllistyä. MAVA-koulutukseen osallistujat
ovat suurimmaksi osaksi aikuisia maahanmuuttajia ja monelle opinnot ammattikoulussa
eivät ole ensimmäinen vaihtoehto. Tässä kohtaa opiskelijoiden ja MAVA-koulutuksen
tavoitteet eivät kohtaa. Työllistymisen viivästymisen voidaan katsoa hidastavan maahanmuuttajien
integraatioprosessia, sillä se aiheuttaa opiskelijoissa turhautumista ja
negatiivisia tunteita. Toisaalta opiskelijat kokivat kielitaitonsa kehittyneen MAVAkoulutuksessa,
mikä puolestaan tukee uuteen kulttuuriin sopeutumista. MAVAkoulutusta
tulisi kehittää huomioimaan enemmän aikuisia maahanmuuttajia, joilla on
usein jo aikaisempaa koulutusta tai työkokemusta. | |
dc.format.extent | 116 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | maahanmuuttaja | |
dc.subject.other | MAVA-koulutus | |
dc.subject.other | integraatio | |
dc.subject.other | koulutus | |
dc.subject.other | työllistyminen | |
dc.subject.other | kielitaito | |
dc.title | "Minä sanoin opettajalle ensin haluaisin löytää työtä jos minä voin" : maahanmuuttajien kokemuksia MAVA-koulutuksesta | |
dc.title.alternative | Maahanmuuttajien kokemuksia MAVA-koulutuksesta | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201211072879 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.date.updated | 2012-11-07T18:56:29Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | maahanmuuttajat | |
dc.subject.yso | integraatio | |
dc.subject.yso | kotoutuminen | |
dc.subject.yso | koulutus | |
dc.subject.yso | työllistyminen | |
dc.subject.yso | kielitaito | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |