Show simple item record

dc.contributor.authorSavela, Saila
dc.date.accessioned2012-10-31T07:26:56Z
dc.date.available2012-10-31T07:26:56Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1233785
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40133
dc.description.abstractCall center-työn tutkimus on keskittynyt negatiivisten ja taylorististen ilmiöiden, kuten työn hallinnan puutteen ja työn toistoluonteisuuden kuvauksiin. Aiemmista call center tutkimuksista nousee esiin myös toimialalle tyypillinen joustavan työvoiman, kuten määräaikaisen ja vuokratyövoiman runsas käyttö. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan paineista call center-työtä työn imun käsitteen avulla. Työn imu on pitempikestoinen työhyvinvointia kuvaava tila, jossa työntekijä kokee itsensä energiseksi ja työlleen omistautuneeksi. Tutkimus antaa kasvot call center-työntekijälle. Tutkimuksessa sovelletaan Karasekin (1990) työn vaatimusten ja työn voimavarojen mallia (Job Demand-Control Model, JDC). Aluksi vertaillaan, miten määräaikaiset ja pysyvät työntekijät eroavat toisistaan työn vaatimusten (työn paine, työn epävarmuus) ja työn voimavarojen (työn hallinta, sosiaalinen tuki) suhteen. Lisäksi selvitetään, miten työn ulkopuoliset taustatekijät vaikuttavat työn piirteisiin. Lopuksi tarkastellaan, mikä selittää työn imua. Aineistona käytetään suomalaista call center-aineistoa (Laatu-aineisto, N=422). Tulosten osalta yllättävää oli, että pysyvät työntekijät kokivat enemmän työn painetta kuin määräaikaisessa työsuhteessa olevat. Määräaikaiset työntekijät taas kokivat työn hallintaa vähemmän kuin pysyvät työntekijät. Työn ulkopuolisista taustatekijöistä iällä on merkitystä työn piirteisiin ja ikä työn imun selittäjänä on myös merkittävä. Lisäksi tulokset osoittivat, että kaikki Karasekin mallin perusmuuttujat selittivät työn imua erittäin voimakkaasti. Sen sijaan työsuhteen tyypillä ei voida selittää työn imua. Johtopäätöksinä voidaan todeta, että työsuhteen tyypillä on vaikutusta työ piirteiden kokemiseen. Työn imun kokemukset tayloristisessa call center-työssä ovat mahdollisia, kunhan työntekijöillä on riittävästi päätösvaltaa ja sopivalle tasolle asetetut työn vaatimukset. Lisäksi henkilöstöpolitiikassa olisi tärkeä huomioida työsuhteen tyyppi ja työntekijöiden ikä, jotta työntekijät kokisivat olonsa tasa-arvoiseksi työyhteisössä.fi
dc.format.extent84 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.othertyöhyvinvointi
dc.subject.othertaylorismi
dc.subject.otherjoustava työ
dc.subject.othertyön imu
dc.subject.othertyön vaatimukset
dc.subject.othertyön voimavarat
dc.titleTaylorismia vai työn imua? : tutkimus call center-työläisen työhyvinvoinnista Laatu-aineiston valossa
dc.title.alternativeTutkimus call center-työläisen työhyvinvoinnista Laatu-aineiston valossa
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201210312825
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaYhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Social Sciencesen
dc.contributor.laitosYhteiskuntatieteiden ja filosofian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Social Sciences and Philosophyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineYhteiskuntapolitiikkafi
dc.contributor.oppiaineSocial Policyen
dc.date.updated2012-10-31T07:26:57Z
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelrestrictedAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi209
dc.subject.ysotyöhyvinvointi
dc.subject.ysoyhteyskeskukset
dc.subject.ysotyöntekijät
dc.subject.ysotaylorismi
dc.subject.ysotyö
dc.subject.ysojoustavuus
dc.subject.ysotyön imu
dc.subject.ysotyön kuormittavuus
dc.subject.ysoresurssit
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.rights.accessrightsAineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.fi
dc.rights.accessrightsThis material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.en
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright