dc.contributor.author | Kinnunen, Anni | |
dc.date.accessioned | 2012-10-26T15:23:10Z | |
dc.date.available | 2012-10-26T15:23:10Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1233467 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40114 | |
dc.description.abstract | Kinnunen, Anni. ”PÄÄSITKÖ KÄRRYILLE?” Ymmärtämisen varmistaminen yläkou-lun matematiikan tunneilla. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yli-opiston kasvatustieteiden laitos, 2012. 70 sivua. Julkaisematon.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia keinoja matematiikan aineen-opettajat käyttävät oppilaiden ymmärtämisen varmistamiseen. Tarkastelun kohteena olivat myös keinojen ulottuminen kaikkiin oppilaisiin sekä opettajien omat ajatukset ymmärtämisen varmistamisesta. Tutkimus on osa MUST-projektia, joka tutkii matema-tiikan oppituntien luokkahuonevuorovaikutusta ja käsitteiden opettamista sosiokulttuu-risesta näkökulmasta käsin.
Tutkimukseen osallistui kuusi matematiikan aineenopettajaa kahdesta eri yläkoulusta. Aineisto muodostui 30 kuvatusta oppitunnista, jotka analysoitiin keskustelunanalyysiä käyttäen. Oppitunneista valittujen lyhyiden tallenteiden pohjalta opettajat reflektoivat ymmärtämisen varmistamiseen liittyvää toimintaansa stimulated recall -tilaisuuksissa. Nämä keskustelut tallennettiin ja niistä tehdyt litteraatit olivat myös osa aineistoa.
Tutkimustulosten mukaan opettajat varmistivat oppilaiden ymmärtämistä sekä suoraan siihen liittyvien kysymysten avulla että epäsuoria keinoja käyttämällä. Epäsuoria ym-märryksen varmistamisen keinoja olivat tarkistuskysymykset, tiedustelukysymykset, itsenäinen työskentely sekä oppilaiden oman ajattelun esille tuomisen mahdollistaminen. Eri keinoja käyttämällä opettajat saivat tietoa erilaisesta ymmärtämisestä: prosedu-raalisesta ja konseptuaalisesta. Käytetyt keinot eivät kuitenkaan ulottuneet kaikkiin op-pilaisiin, vaan niillä saatiin tietoa lähinnä aktiivisimpien oppilaiden ymmärryksen tasosta. Itsenäistä työskentelyä pidettiinkin keskeisenä keinona, sillä sen avulla päästiin käsiksi myös hiljaisimpien oppilaiden muodostamiin käsityksiin. Eri keinojen yhdistäminen ja kaikkien oppilaiden aktivoiminen näyttäisi lisäävän opettajien mahdollisuuksia saada tietoa oppilaiden ymmärtämisestä. | |
dc.format.extent | 70 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | matemaattinen käsite | |
dc.subject.other | yläkoulu | |
dc.subject.other | sosiokulttuurinen näkökulma | |
dc.subject.other | ymmärtäminen | |
dc.subject.other | keskustelunanalyysi | |
dc.title | "Pääsitkö kärryille?" : ymmärtämisen varmistaminen yläkoulun matematiikan tunneilla | |
dc.title.alternative | Ymmärtämisen varmistaminen yläkoulun matematiikan tunneilla | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201210262799 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.subject.method | Keskustelunanalyysi | |
dc.date.updated | 2012-10-26T15:23:10Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | matematiikka | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | käsitteet | |
dc.subject.yso | yläkoulu | |
dc.subject.yso | ymmärtäminen | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |