Perehdyttäminen viestintäilmiönä : perehdyttämisestä perehdyttämis- ja perehtymisprosessiin
Tämän tutkielman tarkoituksena oli tarkastella uuden työntekijän perehdyttämistä viestinnän ja vuorovaikutuksen näkökulmasta. Tutkimusaineisto muodostui 15 perehdyttämistä
käsittelevästä opas- ja ammattikirjasta sekä viidestä perehdyttämisen asiantuntijan
haastattelusta. Tutkimuksen tavoitteena oli rakentaa aineistolähtöistä kuvausta perehdyttämisestä pohtimalla, minkälaisiin teoreettisiin ilmiöihin tutkimuskohde aineistojen
perusteella liittyy. Aineistoanalyysissa sovellettiin grounded-teorian koodausperiaatteita.
Tutkimuksessa tunnistettiin seuraavia perehdyttämisen tehtäviä: myönteisten mielikuvien
luominen, tiedon tarjoaminen sekä tulokkaan rohkaisu oma-aloitteiseen tiedon etsintään,
tulokkaan uusiin asioihin tutustuttaminen ja sopeutumisen mahdollistaminen, tulokkaan
tukeminen, oppimisen ja perehtymisen mahdollistaminen sekä tulokkaan ja organisaation
välisen yhteistyön rakentaminen ja koko työyhteisön kehittyminen.
Erityisen merkityksellisiksi vuorovaikutusprosesseiksi perehdyttämisessä havaittiin tulokkaan ja organisaation välisen luottamuksen rakentuminen sekä perehtyjän ja perehdyttäjän epävarmuuden vähentäminen. Tulokkaan sitoutuminen ja sosiaalistuminen nähtiin
onnistuneen perehdyttämisen merkkeinä. Tutkimus myös osoitti, että perehdyttäminen
lähentelee sosiaalistumisen vaihemallia: perehdyttäminen näyttäisi olevan jatkuva prosessi, joka alkaa jo ennen työsuhteen alkua ja jatkuu läpi työsuhteen henkilöstönkehittämisenä.
Yhteenvetona voidaan todeta, että perehdyttäminen on moniulotteinen ilmiö. Perehdyttäminen
näyttää toteutuvan tulokkaan, perehdyttäjän ja työyhteisön keskinäisessä viestinnässä sekä
yksisuuntaisen tiedonsiirron että erilaisten vuorovaikutustilanteiden kautta. Perehdyttämistä voidaan kuvata myös perehtymisen ja perehdyttämisen vuoropuheluna, jossa sekä tulokas että organisaatio toimivat perehtyjinä ja perehdyttäjinä. Tutkimustulosten valossa perehdyttämisen käsite alkoikin näyttäytyä problemaattisena ja jatkossa voisi olla tarkoituksenmukaisempaa puhua perehdyttämis- ja perehtymisprosessista.
Kokonaisuudessaan tutkimus on lisännyt huomattavalla tavalla teoreettista tietämystä
perehdyttämisestä. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää myös organisaatioissa
perehdyttämisen suunnittelussa sekä perehdyttämisresurssien uudenlaisessa kohdentamisessa.
...
Muu nimeke
Perehdyttämisestä perehdyttämis- ja perehtymisprosessiinAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29512]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kokemus työyhteisöön kuulumisesta rakentuu asiantuntijuutta arvostavassa ja hyväksyvässä vuorovaikutuksessa
Rajamäki, Sari (Prologos ry, 2022) -
Musiikinopettajan ensimmäinen työvuosi : alku ammattiin sosiaalistumiselle
Ikäheimonen, Päivi (1995) -
Opiskelijasta opettajaksi : opettajan asiantuntijuus ja sen kehittyminen
Joutsela, Tuuli (2013)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia, miten loppuvaiheen opiskelijat sekä yhdestä neljään vuotta työelämässä toimineet opettajat hahmottavat opettajan asiantuntijuutta. Lisäksi haluttiin selvittää, millaisina opettajat ... -
Obŝenie v finsko-russkih rabočih kollektivah sfery obsluživaniâ : rol' i značenie russkogo âzyka i kul'tury
Isomäki, Jenni (2014)Tämän pro gradu -tutkielman aihe on viestintä ja vuorovaikutus suomalais-venäläisissä palvelualan työyhteisöissä. Tavoitteena on selvittää, kuinka monikulttuurisuus vaikuttaa työyhteisöjen toimintaan ja viestintään. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.