Pilvitallennuspalvelut : kuluttajasovelluksien näkökulma
Pilvitallennuspalvelut ovat tehneet voimakkaasti tuloaan älypuhelimien yleistyttyä. Mobiililaitteissa on usein rajallinen määrä tallennustilaa ja parhaaksi ratkaisuksi on nähty tietojen tallentaminen pilveen. Tällä kirjallisuuteen perustuvalla tutkielmalla on tarkoitus tuoda esille pilvilaskennan pääpiirteet, sekä tarkastella erilaisten kuluttajille suunnattujen tallennuspalvelusovelluksien ominaisuuksia. Lisäksi otetaan katsaus liiketoiminnassa hyödynnettyihin liiketoimintamalleihin.
Keskeisimpinä löydöksinä huomataan, että palveluntarjoajan ekosysteemi tai ekosysteemittömyys vaikuttaa joissakin tapauksissa merkittävästi palvelun ominaisuuksiin ja sen toimintaan eri käyttöjärjestelmissä. Ekosysteemin olemassaolo näkyy parhaiten tarjottavasta tallennusmäärästä ja sen hinnasta, sekä palvelun saatavuudesta eri käyttöjärjestelmille. Näiden kolmen komponentin avulla nähdään, kuinka palveluntarjoajat käyttävät, tai ovat käyttämättä, hyödykseen omaa ekosysteemiään.
Pilvitallennuspalveluiden havaitaan kuuluvan etenkin Infrastructure as a Service (IaaS) ja Software as a Service (SaaS) tasolle, mutta ei niinkään Platform as a Service (PaaS) tasolle. Liiketoimintamallina freemium näyttää olevan keskeisimmässä roolissa ja sitä hyödynnetään jokaisessa esitellyssä palvelussa. Palveluntarjoajista Dropbox on ainoa jonka liiketoiminta perustuu kokonaan freemium malliin. Muilla palveluntarjoajilla freemium mallia hyödynnetään lähinnä ilmaisuuden kautta, koska tallennuspalvelut ovat osa ekosysteemiä ja suurin osa tuloista tulee muista ekosysteemin osista.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5370]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Keskeiset SaaS-ohjelmiston valintaan vaikuttavat tekijät yksityisellä sektorilla : asiakkaan näkökulma
Jaakkola, Anssi (2021)Erilaisten SaaS-ohjelmistojen (Software-as-a-Service) määrä on kasvanut huo-mattavasti viime vuosina samalla kun perinteisten, kertamaksulla ostettavien ohjelmistojen määrä pienenee. Tämä kandidaatintutkielma on ... -
Mobile game monetization
Foxell, Nico (2015)Mitä rahallistamis menetelmiä on olemassa mobiilipeleille? Entä mitä täytyy ottaa huomioon sovellettaessa tiettyä rahallistamis menetelmää tiettyyn pelityyppiin? Tässä kandidaatintutkielmassa perehdytään siihen mitä ... -
Freemium-hinnoittelustrategia: mahdollisuudet ja haasteet pilvisovellusten tarjoajan näkökulmasta
Turunen, Tanja (2011)Turunen, Tanja Freemium-hinnoittelustrategia: mahdollisuudet ja haasteet pilvisovellusten tar-joajan näkökulmasta Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2011, 28 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatintutkielma Ohjaaja: Ojala, ... -
Freemium pelialan hinnoittelumallina
Kaaronen, Olli (2013)Kaaronen, Olli Freemium pelialan hinnoittelumallina Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2012, 24 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatintutkielma Ohjaaja: Ojala, Arto Mobiilipelaamisen lisääntyminen on johtanut pelialalla ... -
Willingness to pay for freemium services : Addressing the differences between monetization strategies
Tyrväinen, Olli; Karjaluoto, Heikki (Elsevier, 2024)Freemium business models are a potential monetization strategy wherein companies can persuade consumers to buy premium services by offering a free version with limited functionalities and then benefitting by selling a ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.