Tietotyöläisten kiire ja työn hallinta
Authors
Date
2011Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
Tämän pro gradu-tutkielma käsittelee tietotyöläisten työssään kokemaa kiirettä ja työn
hallintaa. Aihetta tarkastellaan sosiologisesta, yhteiskuntatieteellisestä näkökulmasta.
Tutkimuksen aineistona on Oinaan, Jokivuoren ja Ilmosen Työaikapankki-tutkimuksen
kvantitatiivinen aineisto, josta tehdään sekundäärianalyysi.
Tutkimuksen viitekehyksenä ovat maailmanlaajuisesti tapahtuneet ja edelleen tapahtuvat
muutokset ja suuntaukset: työelämän muutos, globalisaatio ja tietoyhteiskunnan
kehittyminen. Yhteiskunnassa kaikki tapahtumat ovat sidoksissa toisiinsa; uudistukset ja
muutokset muualla yhteiskunnassa aiheuttavat myös muutospaineita työelämässä.
Tietotyöläisyyden synty ja kehittyminen liittyvät tiiviisti koko yhteiskunnan kehittymiseen.
Työelämässä kiireen kokeminen on lisääntynyt viime vuosikymmeninä. Organisaatioissa
pyritään jatkuvaan tehokkuuden lisääntymiseen ja kilpailu on kovaa. Työ pyritään tekemään
mahdollisimman pienillä henkilöstöresursseilla, mikä taas lisää työntekijöiden kiirettä, työn
hallinnan menettämisen kokemuksia ja riittämättömyyden tunnetta.
Tietoyhteiskunnan kehittyminen on lisännyt tietoon perustuvaa työtä. Organisaatioissa,
joissa käsitellään tietoa, tärkeimmäksi resurssiksi koneiden ja laitteiden tilalle on tullut
työntekijä, tietotyöläinen, joka tuottaa, käsittelee, soveltaa ja siirtää tietoa. Tietotyö on
luonteeltaan henkilökohtaista ja innostavaa ja myös usein normaaleista työajoista
irtaantunutta. Teknologian kehittyminen on mahdollistanut työskentelyn missä ja milloin
vain. Tämä tekee työstä myös rajatonta ja luo ongelmia työn ja vapaa-ajan välille.
Tietotyöläiset kokevat työssään enemmän kiirettä kuin muut työntekijät. Kiire liittyy
tietotyöläisten työhön, joka on usein projektiluontoista ja kasautuvaa, sekä asemaan työssä.
Heistä suuri osa työskentelee ylempänä tai alempana toimihenkilönä ja toimii usein
johtavassa asemassa. Kiireessä työskentely vaikeuttaa työn hallintaa ja sen organisointia.
Tietotyö on luonteeltaan ristiriitaista, sillä siinä esiintyy samanaikaisesti monia
työhyvinvoinnin positiivisia ja negatiivisia piirteitä. Kiire liittyy myös tietotyöläisten luokkaasemaan
yhteiskunnassa. Keskiluokkaisina ihmisinä heillä on valtavasti mahdollisuuksia
siihen, mitä ajalla voi – ja pitäisi tehdä.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Mobile life of middle-aged employees : fragmented time and softer schedules
Tammelin, Mia; Anttila, Timo (Routledge, 2018) -
Työn tuunaamisen profiilit sosiaali- ja terveysalan organisaatiossa : yhteydet työhyvinvointiin
Luhtinen, Vilma; Immonen, Anu; Mäkikangas, Anne; Huhtala, Mari; Feldt, Taru (Tyoelaman tutkimus, 2021)Työn tuunaaminen on oma-aloitteista työn kehittämistä työn voimavaroja ja vaatimuksia muokkaamalla. Tutkimme, millaisia tuunausprofiileja voidaan löytää kolmesta erilaisesta tuunaustavasta, jotka olivat työn voimavarojen ... -
Työn organisointi, yhteistoiminta ja työntekijöiden hyvinvointi Suomessa ja Euroopassa : tutkimushankkeen loppuraportti 29.4.2016
Anttila, Timo; Oinas, Tomi; Mustosmäki, Armi (Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Jyväskylän yliopisto, 2016) -
Arjen talous : talous, tunteet ja yhteiskunta
Jokivuori, Pertti; Ruuskanen, Petri (Jyväskylän yliopisto, 2004) -
Autonomisuuden merkitys työn imun kokemiseen luovassa tietotyössä
Mamia, Anni (2015)Tämän työn tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia kokemuksia luovaa tietotyötä tekevillä on autonomisuudesta ja sen yhteydestä työn imun kokemiseen. Tutkimuskysymykset olivat seuraavat: 1) Missä määrin työntekijät kokevat ...