Jyväskylän yliopisto | JYX-julkaisuarkisto | jyx@jyu.fi

  • suomi  |
    • suomi
    • English
 
  • Kirjaudu
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä aineisto 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > Näytä aineisto

Tietotyöläisten kiire ja työn hallinta

Icon
1.1Mb

Tekijät
Siekkinen, Taru
Päivämäärä
2011
Oppiaine
SosiologiaSociology
Pääsyrajoitukset
Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema.
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation.

 
Tämän pro gradu-tutkielma käsittelee tietotyöläisten työssään kokemaa kiirettä ja työn hallintaa. Aihetta tarkastellaan sosiologisesta, yhteiskuntatieteellisestä näkökulmasta. Tutkimuksen aineistona on Oinaan, Jokivuoren ja Ilmosen Työaikapankki-tutkimuksen kvantitatiivinen aineisto, josta tehdään sekundäärianalyysi. Tutkimuksen viitekehyksenä ovat maailmanlaajuisesti tapahtuneet ja edelleen tapahtuvat muutokset ja suuntaukset: työelämän muutos, globalisaatio ja tietoyhteiskunnan kehittyminen. Yhteiskunnassa kaikki tapahtumat ovat sidoksissa toisiinsa; uudistukset ja muutokset muualla yhteiskunnassa aiheuttavat myös muutospaineita työelämässä. Tietotyöläisyyden synty ja kehittyminen liittyvät tiiviisti koko yhteiskunnan kehittymiseen. Työelämässä kiireen kokeminen on lisääntynyt viime vuosikymmeninä. Organisaatioissa pyritään jatkuvaan tehokkuuden lisääntymiseen ja kilpailu on kovaa. Työ pyritään tekemään mahdollisimman pienillä henkilöstöresursseilla, mikä taas lisää työntekijöiden kiirettä, työn hallinnan menettämisen kokemuksia ja riittämättömyyden tunnetta. Tietoyhteiskunnan kehittyminen on lisännyt tietoon perustuvaa työtä. Organisaatioissa, joissa käsitellään tietoa, tärkeimmäksi resurssiksi koneiden ja laitteiden tilalle on tullut työntekijä, tietotyöläinen, joka tuottaa, käsittelee, soveltaa ja siirtää tietoa. Tietotyö on luonteeltaan henkilökohtaista ja innostavaa ja myös usein normaaleista työajoista irtaantunutta. Teknologian kehittyminen on mahdollistanut työskentelyn missä ja milloin vain. Tämä tekee työstä myös rajatonta ja luo ongelmia työn ja vapaa-ajan välille. Tietotyöläiset kokevat työssään enemmän kiirettä kuin muut työntekijät. Kiire liittyy tietotyöläisten työhön, joka on usein projektiluontoista ja kasautuvaa, sekä asemaan työssä. Heistä suuri osa työskentelee ylempänä tai alempana toimihenkilönä ja toimii usein johtavassa asemassa. Kiireessä työskentely vaikeuttaa työn hallintaa ja sen organisointia. Tietotyö on luonteeltaan ristiriitaista, sillä siinä esiintyy samanaikaisesti monia työhyvinvoinnin positiivisia ja negatiivisia piirteitä. Kiire liittyy myös tietotyöläisten luokkaasemaan yhteiskunnassa. Keskiluokkaisina ihmisinä heillä on valtavasti mahdollisuuksia siihen, mitä ajalla voi – ja pitäisi tehdä. ...
Asiasanat
tietotyöläinentyön hallintatietotyötyöntekijätkiiretietoyhteiskuntatyöelämämuutostyön organisointiajanhallinta
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201210102644

Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedot
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat [17273]
  • Selaa aineistoja
  • Selaa aineistoja
  • Artikkelit
  • E-kirjat
  • Esitelmät ja posterit
  • Historialliset kartat
  • Julkaisusarjat
  • Konferenssit ja seminaarit
  • Lehdet
  • Opinnäytteet
  • Oppimateriaalit
  • Nuotit ja musiikki
  • Tutkimusdata
  • Tutkimusraportit
  • Valokuvat

Selaa

Kaikki aineistotKokoelmaluetteloJulkaisupäivätTekijätAsiasanatJulkaistuLaitosOppiaine

Omat tiedot

Kirjaudu sisään

Tilastot

Tarkastele käyttötilastoja
  • Kuinka julkaista JYXissä?
  • Rinnakkais­tallentaminen
  • Opinnäytteiden julkaisu
  • Väitöskirjojen julkaisu
  • Julkaisupalvelut
Tietosuojailmoitus
Open Science Centre