Kaupungissa eletty paikka : lasten ja kaupunkiympäristön kohtaaminen
Authors
Date
2008Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää mitä tai millainen on lasten omaehtoisen
retkitoiminnan kautta avautuva tilallisuus kaupunkikorttelissa sekä millaista lapsuutta
(lapsena olemista) kaupunkikortteliympäristö tuottaa. Lapsia ja kaupunkikorttelia
tarkasteltiin relationaalisesti toinen toisensa määrittävänä ja erottamattomana. Näin
pyrittiin korostamaan sekä lasten omaa aktiivista osuutta ympäristökansalaisuuden ja
paikannetun ympäristötiedon rakentajana että ympäristön merkitystä yhteisön elämää, tässä
tapauksessa lapsuutta, rakenteistavana tekijänä.
Suurin osa suomalaisista lapsista elää kaupunkiympäristössä. Sen takia on
tärkeää pohtia kaupunkiympäristön merkitystä lapsuuden rakentumisen paikkana.
Kaupunkiympäristö on muotoutunut inhimillisen, yhteisöllisen ja yhteiskunnallisen
toiminnan tuloksena. Tämä muotoutuminen on yhteydessä kulttuuriseen, poliittiseen ja
taloudelliseen järjestelmään. Kaupunkiympäristö ei ole pelkkä neutraali elämisen tila,
vaan se heijastaa kulttuurisia arvoja, jotka näkyvät esimerkiksi konkreettisen ympäristön
järjestämisessä ja ympäristöön liittyvissä käytännöissä sekä julkisissa ja piiloisissa
säännöissä. Ympäristö ”syntyy” itse asiassa siinä elävien toimijoiden, tässä tapauksessa
lasten, ja ympäristön tarjoamien mahdollisuuksien ja rajoitusten vuorovaikutuksessa.
Lasten kaupunkiretkiä analysoimalla oli tarkoitus löytää niitä mahdollisuuksia ja rajoja,
joita kaupunkiympäristö lapsena olemiselle antaa. Lasten sosiaalisen toiminnan ja
ympäristön vuorovaikutuksen tarkastelu tutkimuksissa on aiemmin ollut vähäistä.
Tutkimuksen tuloksena tuotettiin neljä erilaista elettyä paikkaa: tutkiva kulkeminen,
itse keksittyyn toimintaan kiinnittyminen, sosiaalinen kävely ja vapaudesta nauttiminen.
Relationaalisen näkemyksen mukaisesti paikat ovat luonteeltaan prosesseja ja kertovat yhtä
paljon siitä fyysisestä, kulttuurisesta ja yhteiskunnallisesta ympäristöstä, jossa ollaan, kuin
lapsista ja heidän toiminnastaan ja tulkinnoistaan ja asemasta tässä ympäristössä.
Tutkimus on yksi avaus suomalaiseen lapsuuden maantieteeseen, jonka piirissä
tutkivat katseet tulisi jatkossa suunnata siihen, miten lasten lähin sosio-fyysinen ympäristö
määrittää sitä, onko lapsilla mahdollisuutta olla yhteisönsä jäseniä.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29051]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Retkellä : lasten ja kaupunkiympäristön kohtaaminen
Raittila, Raija (Jyväskylän yliopisto, 2008)Raija Raittila kyseenalaistaa väitöstutkimuksessaan perinteisen ympäristö- ja luonnontiedon varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen ympäristökasvatuksen perustana. Hänen mukaansa se tarjoaa liian kapean näkökulman pienten lasten ... -
"Semmone aito kohtaaminen, aito kuuntelu, aito läsnäolo" : lasten itsesäätelytaitojen tukeminen päiväkotiryhmässä
Törnroos, Anna (2015)Tämä tutkimus tarkastelee, miten päiväkodissa voidaan tukea lapsen itsesäätelytaitoja. Itsesäätelytaidot kehittyvät varhaislapsuudessa ja niillä tarkoitetaan lapsen kykyä hallita tunteitaan ja suunnitella ja säädellä omaa ... -
Lapsuuden ja nuoruuden lihaskunto ja luuterveys : lihaskunto lasten ja nuorten luuterveyden seulonnassa
Hihnala, Johanna (2024)he purpose of this thesis was to investigate association between muscular fitness and bone health. In addition, it was investigated if it is possible to define cut-points for muscular fitness tests to identify girls and ... -
Psyykkisesti oireilevien lasten ja nuorten kohtaaminen : ammattilaisten näkökulma
Helin, Linda (2016)Tutkimuksessa tarkasteltiin ammattilaisten kokemuksia psyykkisesti oireilevien lasten ja nuorten kohtaamisesta ja tukemisesta. Keskiössä olivat ammattilaisten kokemat haasteet. Lisäksi selvitettiin, mitä tutkittavat pitivät ... -
Minulla on asiaa - kuuleeko kukaan? : lasten ja nuorten kohtaaminen ja osallisuus sijaishuollossa
Nevasaari, Anne-Maarit (2022)Tämän kandidaatintutkielman aiheena oli lasten ja nuorten kohtaaminen ja osallisuus sijaishuollossa. Tutkielman tarkoituksena oli selvittää miten sijaishuoltoon sijoitetut lapset ja nuoret tulivat kohdatuksi sijoituksen ...