Ryhmäostaminen elektronisessa B2C -kaupankäynnissä
Summanen, Antti
Ryhmäostaminen elektronisessa B2C -kaupankäynnissä
Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2012, 24 s.
Tietojärjestelmätiede, kandidaatin tutkielma
Ohjaaja: Makkonen, Markus
Ryhmäostaminen on merkittävä uudistus verkkokauppojen hinnoittelussa vuosituhannen vaihtuessa. Tässä uudessa hinnoittelumekanismissa asiakkaalla on mahdollisuus vaikuttaa tuotteen hinnoitteluun ja myyjä voi samalla saavuttaa merkittävää etua myyntimäärien kasvaessa. Ryhmäostaminen hyödyntää tehokkaasti asiakkaiden omia verkostoja markkinoinnissa, käyttäen viestintäkanavina internetiä ja sosiaalisen median palveluita.
Tässä tutkielmassa tarkastellaan ryhmäostamista hinnoittelumekanismina ja osana verkkokaupan markkinointistrategiaa. Tavoitteena on määritellä ry-hmäostamisen käsite ja tutkia millaisia erityispiirteitä sillä on. Näiden erityis-piirteiden perusteella ryhmäostamista verrataan muihin hinnoittelumeka-nismeihin, kuten staattinen hinnoittelu ja erilaiset dynaamiset hinnoittelume-kanismit. Ryhmäostamisen eroista nousee esille erityisesti sen monimuotoisuus, kuten mahdollisen kolmannen osapuolen roolit kaupankäynnissä.
Lisäksi vertaillaan ryhmäostamista hyödyntäviä verkkosivustoja Groupon, LivingSocial ja Mobshop.com. Vertailuun on valittu Yhdysvaltalainen, mutta suurin Suomessa toimiva ryhmäostosverkkokauppa Groupon, sen lähin kilpai-lija, Yhdysvaltalainen LivingSocial, sekä aiemmin mainittu vuosituhannen vaih-teessa toiminut Mobshop.com. Vertailussa Mobshop.com erottuu monipuoli-semman hinnoittelumekanisminsa ja erilaisen tuotevalikoimansa myötä.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5315]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
FPGA-piirien hyödyntäminen ultranopeassa automatisoidussa kaupankäynnissä
Leinonen, Jyri (2012)Ultranopeassa automatisoidussa kaupankäynnissä (HFT) aika on rahaa ja jo millisekunnin etu kilpailijoihin nähden voi tuottaa suurenkin voiton. Optimoinnin HFT-järjestelmän joka osissa nopeuttavat järjestelmää. FPGA-piirien ... -
Sähköisen laskutuksen omaksuminen B2B-kaupankäynnissä : case: SKS Group oy
Keikkala, Suvi (2008) -
Chatbotit sähköisessä kaupankäynnissä : kuluttajien suhtautuminen ja vaikuttavat tekijät
Haikka, Henri (2024)Tekoälyn nopean kehityksen myötä myös chatbotit ovat kehittyneet nopeasti osaksi erilaisia verkkopalveluita. Erityisesti monet verkkokaupat ovat ottaneet asiakaspalvelussa käyttöön chatbotin, joka mahdollistaa ... -
Bitcoin elektronisessa liiketoiminnassa : haasteet ja mahdollisuudet
Stenberg, Johannes (2016)Digitaalinen raha ja maksujärjestelmä Bitcoin on herättänyt paljon huomiota viime vuosina. Elektronisen liiketoiminnan toimijat ovat kuitenkin olleet hitaita hyväksymään Bitcoinin maksuvälineenä. Syynä tähän on sen ...