Ryhmäostaminen elektronisessa B2C -kaupankäynnissä
Abstract
Summanen, Antti
Ryhmäostaminen elektronisessa B2C -kaupankäynnissä
Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2012, 24 s.
Tietojärjestelmätiede, kandidaatin tutkielma
Ohjaaja: Makkonen, Markus
Ryhmäostaminen on merkittävä uudistus verkkokauppojen hinnoittelussa vuosituhannen vaihtuessa. Tässä uudessa hinnoittelumekanismissa asiakkaalla on mahdollisuus vaikuttaa tuotteen hinnoitteluun ja myyjä voi samalla saavuttaa merkittävää etua myyntimäärien kasvaessa. Ryhmäostaminen hyödyntää tehokkaasti asiakkaiden omia verkostoja markkinoinnissa, käyttäen viestintäkanavina internetiä ja sosiaalisen median palveluita.
Tässä tutkielmassa tarkastellaan ryhmäostamista hinnoittelumekanismina ja osana verkkokaupan markkinointistrategiaa. Tavoitteena on määritellä ry-hmäostamisen käsite ja tutkia millaisia erityispiirteitä sillä on. Näiden erityis-piirteiden perusteella ryhmäostamista verrataan muihin hinnoittelumeka-nismeihin, kuten staattinen hinnoittelu ja erilaiset dynaamiset hinnoittelume-kanismit. Ryhmäostamisen eroista nousee esille erityisesti sen monimuotoisuus, kuten mahdollisen kolmannen osapuolen roolit kaupankäynnissä.
Lisäksi vertaillaan ryhmäostamista hyödyntäviä verkkosivustoja Groupon, LivingSocial ja Mobshop.com. Vertailuun on valittu Yhdysvaltalainen, mutta suurin Suomessa toimiva ryhmäostosverkkokauppa Groupon, sen lähin kilpai-lija, Yhdysvaltalainen LivingSocial, sekä aiemmin mainittu vuosituhannen vaih-teessa toiminut Mobshop.com. Vertailussa Mobshop.com erottuu monipuoli-semman hinnoittelumekanisminsa ja erilaisen tuotevalikoimansa myötä.
Main Author
Format
Theses
Bachelor thesis
Published
2012
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201210032563Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish