Maksu käytön mukaan -hinnoittelustrategia SaaS-palveluissa : kilpailullinen näkökulma
Tässä tutkielmassa esitetään kilpailullinen malli maksu käytön mukaan -hinnoittelustrategialle SaaS-palvelujen kilpailuympäristössä. Kilpailuympäristö koostuu asiakkaista, kumppaneista, kilpailijoista sekä vaihtoehtoisista tuotteista tai palveluista. Hinnoittelu-strategia voidaan nähdä markkinoinnin ja myynnin työkaluna kilpailuympäristössä, jolla voidaan kasvattaa tai puolustaa markkina-asemia. Maksu käytön mukaan -hinnoittelustrategian ideana on laskuttaa asiakkaita vain siitä, miten paljon palvelua oikeasti käytetään. Maksu käytön mukaan -hinnoittelustrategian kilpailullinen malli on luotu kirjallisuus-analyysin avulla. Mallia on testattu monen tapauksen tapaustutkimuksella SaaS-palvelujen tarjoajista käyttäen tiedonkeruuvälineenä teemahaastatteluja.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että suurin haaste maksu käytön mukaan -hinnoittelustrategian käytölle SaaS-palveluissa on asiakkaiden kustannusten arviointi. Jos asiakkaiden kustannuksia ei pystytä arvioimaan, se voi vaikeuttaa palvelun myymistä. Lisäksi käytön mittaamis- ja laskutusjärjetelmien toteutus ja hallinta voivat aiheuttaa hankaluuksia ja lisäkustannuksia. Maksu käytön mukaan -hinnoittelustrategian etuina voidaan nähdä hintojen skaalautuvuus käytön mukaan, mikä voi houkuttaa tiettyjä asiakasryhmiä palvelun käyttäjiksi. Myös tulot voivat olla korkeammat kuin muissa hinnoittelustrategioissa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Conducting B2B SaaS Business with a Freemium Model : A Case Study
Nieminen, Teemu; Mohanani, Rahul; Abrahamsson, Pekka (Springer, 2022)This article studies what are the characteristics of a B2B SaaS freemium firm. Freemium in a B2B setting is an under-explored phenomenon whereas B2C SaaS freemium has been studied extensively. On the consumer side freemium ... -
Keskeiset SaaS-ohjelmiston valintaan vaikuttavat tekijät yksityisellä sektorilla : asiakkaan näkökulma
Jaakkola, Anssi (2021)Erilaisten SaaS-ohjelmistojen (Software-as-a-Service) määrä on kasvanut huo-mattavasti viime vuosina samalla kun perinteisten, kertamaksulla ostettavien ohjelmistojen määrä pienenee. Tämä kandidaatintutkielma on ... -
Verkkosisällönhallintajärjestelmän käyttö palveluna : pk-yrityksen näkökulma
Husu, Päivi (2011)Tutkielman aiheena on verkkosisällönhallintajärjestelmän käyttö palveluna, ja aihetta tarkastellaan PK-yrityksen näkökulmasta. Tavoitteena on selvittää, miten palveluna tarjottavat ohjelmistot soveltuvat PK-yrityksen ... -
SaaS-liiketoimintamallin haasteet ja edut
Toikkanen, Tatu (2020)Tutkielma esittelee Software as a Service (SaaS) -liiketoimintamallin haasteita ja etuja, sekä lopuksi onnistumisen elementtejä. Aluksi käymme läpi miten SaaS poikkeaa perinteisestä lisensoidusta ohjelmistosta, jonka jälkeen ... -
Digitalisaatio liiketoimintamallin ja strategian muovaajana
Massinen, Anni (2017)Digitalisaatiosta ja sen vaikutuksista puhutaan paljon, mutta tarkempaa tutkimusta aiheesta on vielä toistaiseksi kohtalaisen niukasti. Tässä pro gradu-tutkielmassa tutkitaan digitalisaation luomia vaikutuksia liiketoimi ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.