Dementian sosiaalinen rakentuminen omaishoitajien fokusryhmäkeskustelussa
Authors
Date
2009Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
Tutkielman tavoitteena on analysoida omaishoitajien dementiapuheen rakentumista fokusryhmäkeskustelun
viitekehyksessä. Tehtävänä on tarkastella sitä, millaisia dementiaan liittyviä
tulkintarepertuaareja fokusryhmäkeskustelusta voidaan tunnistaa ja miten kyseisiä
repertuaareja käytetään ryhmäpuheessa. Kielellisen vuorovaikutuksen sisällön ja muodon
lisäksi analyysi kohdentuu myös puhetapojen tehtäviin ja potentiaalisiin seurauksiin.
Tutkimusaineisto koostuu kertaluonteisesta 1,5 tunnin mittaisesta fokusryhmäkeskustelusta,
jossa kahdeksan avo- tai aviomiehensä omaishoitajana toimivaa naista puhuvat dementiateemasta
yhdessä tutkielman tekijän kanssa. Tutkimusaineisto analysoitiin diskurssianalyyttisesti.
Diskurssianalyysi ja sosiaalinen konstruktionismi ovat myös tutkimuksen
laajempia teoreettis-metodologisia lähtökohtia.
Fokusryhmäkeskustelussa on tunnistettavissa kolme tulkintarepertuaaria: holistinen repertuaari,
vaiherepertuaari ja metamorfoosirepertuaari. Holistisessa repertuaarissa dementiaa
jäsennetään kokonaisvaltaisena kysymyksenä, johon sisältyy lääketieteellisiä, psykologisia
ja sosiaalisia ulottuvuuksia. Repertuaarissa tarkastellaan dementiaan liittyviä avuntarpeita
ja voimavaroja, joten puhetavassa puretaan kapeaa ja patologisoivaa dementiakuvaa. Vaiherepertuaarissa
dementiasta puhutaan vaiheittaisesti etenevänä ilmiönä. Vaiheittaisen
merkityksellistämisen tavan avulla tuotetaan ”reseptitietoa” tyypillisestä dementiapolusta.
Puhetavan voidaan myös ajatella tukevan omaishoitajaa dementian seurannassa ja tulevaisuuden
ennakoinnissa. Metarmorfoosirepertuaarissa dementiaa kuvataan syvällisenä muodonmuutoksena,
jossa puoliso muuttuu lapseksi ja omaishoitaja asemoituu äidiksi. Näiden
kielikuvien avulla jäsennetään diagnoosin saaneen puolison riippuvuuden ja avuntarpeiden
lisääntymistä sekä hänen toimijuutensa muuttumista. Holistisesta repertuaarista poiketen
metamorfoosirepertuaarissa vaietaan dementiaan liittyvistä voimavaroista.
Tutkimus lisää tietoisuutta kielenkäytön sensitiivisyydestä ja dementian kokonaisvaltaisuudesta.
Tutkimuksen perusteella näyttää siltä, että dementia kytkeytyy myös ajalliseen
perspektiiviin ja toimijuuden muuttumisen teemaan. Tulokset voivat herättää ajatuksia,
keskustelua ja uusia (tutkimus)kysymyksiä dementian moni-ilmeisyydestä. Tutkimuksen
tuloksia voidaan soveltaa haluttaessa esimerkiksi dementiayhdistystoiminnassa, gerontologisen
sosiaalityön ja dementiatyön käytännöissä, sosiaalityön koulutuksessa ja arkisissa
vuorovaikutustilanteissa.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29750]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Muistisairaiden läheisten näkemyksiä sosiaalisesta tuesta
Eronen, Erika (2019)Arvioiden mukaan maailmassa oli 2018 vuonna 50 miljoonaa dementia-oireista ihmistä. Muistisairaiden määrän arvioidaan kasvavan 82 miljoonaan vuoteen 2030 mennessä ja vuoteen 2015 mennessä sairastuneita olisi maailmanlaajuisesti ... -
Omaishoitajan kuormittuneisuus ja hyvinvointi : narratiivinen kirjallisuuskatsaus ikäihmisten omaishoitajista
Havo, Sanna (2022)Pro-gradu tutkielmani tarkoituksena oli tarkastella iäkkäiden henkilöiden omaishoitajana toimivien kuormittuneisuutta aiheuttavia tekijöitä, ja sitä millä tavoin kuormittavat tekijät vaikuttavat omaishoitajan hyvinvointiin. ... -
Kieli, käytännöt ja osallisuuden rakentuminen naisten ohjatussa liikuntaryhmässä
Rönkkö, Eva (Siirtolaisuusinstituutti, 2024)In her article “Kieli, käytännöt ja osallisuuden rakentuminen naisten ohjatussa liikuntaryhmässä” [Language, practices and the construction of participation in a women’s guided sports group], Rönkkö examines the role of ... -
Leimattu lapsuus? : vammaisuuden rakentuminen ammatti-ihmisten puheessa ja teksteissä
Vehkakoski, Tanja (Jyväskylän yliopisto, 2006)Ammattilaisten antamissa selityksissä lapsen vammasta tulee hallitseva piirre ja esimerkiksi lapselle annettuun diagnoosiin latautuu helposti voimakkaita odotuksia. Diagnoosia saatetaan pitää vaikeuksien ratkaisijana tai ...