University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Julkaisusarjat
  • Koulutuksen tutkimuslaitos
  • Tutkimusselosteita
  • View Item
JYX > Julkaisusarjat > Koulutuksen tutkimuslaitos > Tutkimusselosteita > View Item

Translating international achievement tests : translators’ view

Thumbnail
View/Open
1.2Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Published in
Tutkimusselosteita / Koulutuksen tutkimuslaitos
Authors
Arffman, Inga
Date
2012

 
Kansainväliset arviointitutkimukset edellyttävät laajaa käännöstyötä, koska kaikki koemateriaalit on käännettävä kunkin osallistujamaan kielille. Kaikkien erikielisten koeversioiden on lisäksi oltava keskenään vertailukelpoisia, jotta tutkimustulokset olisivat valideja. Arviointitutkimuksissa onkin kehitetty nimenomaisia käännösprosesseja ja -käytänteitä varmistamaan koeversioiden vertailukelpoisuus ja tutkimustulosten validius. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin kääntäjien kokemuksia näistä prosesseista ja käytänteistä ja niissä ilmenneistä ongelmista. Tavoitteena oli kehittää kansainvälisten arviointitutkimusten käännösprosesseja ja -käytänteitä ja lisätä näin näiden tutkimusten tulosten validiutta. Tutkimus suoritettiin toimintatutkimuksena. Aineisto kerättiin keskusteluina viiden suomalaiskääntäjän kanssa, jotka käänsivät PISA (Programme for International Student Assessment) 2009 -lukukokeen materiaalit suomen kielelle. Keskustelut analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Analyysien tulokset osoittivat, että vaikka kansainvälisten arviointitutkimusten käännösprosessit ja -käytänteet ovat vuosien kuluessa kehittyneet, niissä on edelleen ongelmia, jotka saattavat vaarantaa tutkimustulosten validiuden. Ongelmia ovat aiheuttaneet muun muassa alkuperäinen koeversio, epäpätevät kääntäjät, käännöstavoitteen epämääräisyys sekä epäsopivat käännösohjeet, kahden erikielisen alkuperäisversion käyttö, käännösten puutteellinen tarkistus ja verifiointi sekä ajan puute. Tulosten pohjalta esitetään ehdotuksia kansainvälisten arviointitutkimusten käännösprosessien ja -käytänteiden kehittämiseksi. ...
Publisher
Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos
ISBN
978-951-39-4811-5
ISSN Search the Publication Forum
2243-139X
Keywords
equivalence validity international achievement studies translation translators validiteetti kansainvälinen vertailu kansainvälinen arviointi yliopistot kääntäjät kääntäminen
URI

http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-4811-5

Metadata
Show full item record
Collections
  • Tutkimusselosteita [38]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Unwanted literal translation : An underdiscussed problem in international achievement studies 

    Arffman, Inga (Hindawi Publishing Corporation, 2012)
    In international achievement studies, a common test is typically used which is translated into the languages of the participating countries. For the test to be valid, all the translations and different-language test versions ...
  • The problem of equivalencein translating texts in international reading literacy studies : atext analytic study of three English and Finnish texts used in the PISA 2000 reading texts 

    Arffman, Inga (Institute for Educational Research, 2007)
    Tutkimuksessa tarkasteltiin ongelmia, joita kansainvälisissä lukukokeissa on käännettäessä lukukoetekstejä osallistujamaiden kielille ja pyrittäessä samalla pitämään tekstien vaikeustaso muuttumattomana – sillä elleivät ...
  • In search of equivalence - translation problems in international literacy studies 

    Arffman, Inga (2002)
  • Translingual Practices in Global Business : A Longitudinal Study of a Professional Communicative Repertoire 

    Räisänen, Tiina (Springer, 2018)
    This chapter draws on a longitudinal ethnographic study of a Finnish engineer’s communicative repertoire that develops in the process of professional migration. The participant first works as a factory intern in Germany, ...
  • The Finnish success in Pisa - and some reasons behind it : Pisa 2000 

    Välijärvi, Jouni (University of Jyväskylä, Institute for Educational Research, 2002)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre