"Emmä täältä mitään etsi, kulutan vain aikaa" : itsenäisten äitien käsityksiä chattaamisesta
Pro gradu–tutkielmani käsittelee jyväskyläläisten itsenäisten äitien käsityksiä
chattaamisesta eräällä Internetin chattikanavalla. Käsitteellä itsenäinen äiti tarkoitan äitiä,
joka on tutkimuksen tekohetkellä ollut eronneena tai eroamassa lapsen/lastensa isästä.
Tutkielmani tarkoitus on kognitiivisen kulttuuritutkimuksen avulla tuoda esiin niitä
käsityksiä, joita itsenäisillä äideillä on chattaamisesta; miksi he chattaavat ja millaisia
kokemuksia heillä on toiminnastaan. Tutkimuksen aineisto muodostuu kahdeksan
informanttini teemahaastattelusta sekä osallistuvasta havainnoinnista chattikanavalla.
Tutkielmani aihepiiri liittyy käsillä olevaan kulttuuriseen muutokseen, jonka olennainen
piirre on ihmisten välisen vuorovaikutuksen kasvava teknologiavälitteisyys. Olen
jäsennellyt ja tulkinnut tutkimaani ilmiötä erityisesti virtuaalisuuden-käsitteen avulla.
Tutkielmani keskeinen johtopäätös onkin, että chattaaminen on itsenäisille äideille
merkityksellistä sosiaalista toimintaa, jota luonnehtii pyrkimys jakaa kokemuksia toisten
ihmisten kanssa, etsiä kumppania tai vain paeta arkea. Aineistoni valossa chat ei
merkitsekään itsenäisille äideille erillistä sosiaalista tilaa vaan se limittyy monimutkaisesti
muuhun elämään.
Tutkielmaani voidaan lukea myös ajankohtaisena puheenvuorona sosiaalitieteiden
suhteesta evoluutiopsykologiaan. Lähestyn tätä ongelmakenttää toisaalta yksilön ja
yhteisön suhteen problematisoinnilla, toisaalta kiinnittämällä huomiota merkitysten ja
syiden tutkimisen eroihin ja yhtäläisyyksiin. Keskeinen johtopäätökseni on, että turhista
vastakkainasetteluista olisi luovuttava ja sillanrakentajana voisi toimia kognitiotieteellinen
näkökulma. Tutkielmani onkin yritys jäljittää niitä kulttuurisia ja yhteisöllisiä
käsikirjoituksia, joita itsenäiset äidit hyödyntävät chatissa.
...
Muu nimeke
Itsenäisten äitien käsityksiä chattaamisestaAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29574]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Itsenäistä opiskelua vai yhdessä oppimista? : opiskelijoiden käsityksiä yliopisto-opiskelun arjesta
Valkonen, Maria (2015)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kasvatus- ja aikuiskasvatustieteen pääaineopiskelijoiden käsityksiä Jyväskylän yliopistolla käytetyistä opetus- ja opiskelumenetelmistä. Tutkimuksessa keskityttiin erityisesti ... -
”Et sinne metsään ei tuu karhuja tai mitään” : esiopetusikäisten lasten käsityksiä ympäristönsuojelusta ja ympäristötoimijuudesta
Keränen, Selina (2022)Tämä tutkimus tarkastelee esiopetusikäisten lasten käsityksiä ympäristönsuojelusta ja ympäristötoimijuudesta. Tavoitteena oli saada ymmärrystä siitä, millaisena ympäristönsuojelu ja ympäristötoimijuus näyttäytyivät lasten ... -
Esikoista odottavien äitien ja isien käsityksiä toimivasta yhteisvanhemmuudesta
Uuksulainen, Emmi; Savinainen, Ella (2023)Yhtenä elämän suurimpana siirtymänä ja kehitystehtävänä nähdään siirtymä vanhemmuuteen niin vanhempana, kumppanina kuin yksilönäkin. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää esikoista odottavien äitien ja isien käsityksiä ... -
"Sellasena ku sinä oot, niin sinä oot ihana" : äitien käsityksiä kasvatuksen aatteellisista ja toiminnallisista periaatteista
Heikkinen, Maria (2015)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata, minkälaisia käsityksiä äideillä on kasvatuksen aatteellisista ja toiminnallisista periaatteista. Tutkimuksessa käytettiin fenomenografista tutkimusotetta, jolloin äitien ... -
"En vain oikein usko, että mulla on oikeutta sanoa olevani natiivi, kun en tiedä siitä mitään" : kaupunki-intiaanien identiteetin käsitykset teoksessa Ei enää mitään
Nupponen, Sofia (2023)Tässä kandidaatintutkielmassa tutkin jälkikoloniaalisen kirjallisuudentutkimuksen sekä identiteetin teorian valossa Tommy Orangen teosta Ei enää mitään (2018). Tutkimuksen tavoitteena on tutkia teoksen kaupunki-intiaanihahmojen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.