Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorMäkinen, Tommi
dc.date.accessioned2012-08-22T10:56:45Z
dc.date.available2012-08-22T10:56:45Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1224407
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38350
dc.description.abstractTIIVISTELMÄ Mäkinen, Tommi. 2012. Toimivaa vuorovaikutusta oppimassa -autoetnografinen tutkimus tunne- ja vuorovaikutustaitojen oppimisprosessista. Liikuntatieteiden laitos. Jyväskylän yliopisto, 122 sivua. Pro gradu -tutkielmani tarkoituksena oli tutkia omaa kokemustani ja prosessiani tunne- ja vuorovaikutustaitojen oppimisesta vuoden ajanjaksolla. Oppimisprosessin lisäksi tarkastelin tekijöitä, jotka tukevat ja haastavat vuorovaikutustaitojen käyttämistä ja -oppimista. Vuorovaikutustaitojen kehyksenä oli Gordonin (1974; 2004; 2006) toimivan ihmissuhteen malli. Oppimisen tarkastelun taustalla oli pääasiassa Kolbin (1984) kokemuksellisen oppimisen malli. Aineistoni koostui päiväkirjoista, joita kirjoitin vuoden 2010 joulukuusta vuoden 2011 marraskuuhun opettajaharjoittelu- ja leiriohjaajakokemuksistani. Oppimisprosessini koostui oppimista mahdollistavista tekijöistä, oppimistapahtumista ja oppimistuotoksista. Oppimisen mahdollistavat tekijät ovat motivaatio ja asenne, joiden avulla jaksaa kehittää omia taitojaan ja kestää epäonnistumisia. Oppimistapahtumia ovat jälkikartanluku, kokeilu, kokemus, keskustelut ja mallioppiminen. Näiden oppimistapahtumien seurauksena syntyy oppimistuotoksia, joita tämän tutkimuksen mukaan ovat ahaa-elämykset, automatisoituminen, käsitteet, itsetuntemus sekä oppimisen syveneminen. Nämä oppimiseen liittyvät tekijät muodostivat oppimisen kehän ytimen, jonka ympärille rakentuivat muut oppimiseen vaikuttavat tekijät. Näitä ovat oppimista ja vuorovaikutusta tukevat ja haastavat tekijät, joiden seurauksena oppiminen helpottaa ja vaikeutuu. Lisäksi muihin tekijöihin kuuluvat onnistumisen ja epäonnistumisen kokemukset, jotka molemmat ovat tärkeitä oppimisen kannalta. Lisäksi oppimisprosessin osana ovat myös epäilyksen tunteet, joita kohtasin omien taitojen käyttöä, vuorovaikutustaitojen hyödyllisyyttä sekä vuorovaikutustaitojen käytännöllisyyttä kohtaan. Oppimisprosessin edetessä epäilys kuitenkin väheni. Tutkimuksen tulokset antoivat lisää käsitystä tunne- ja vuorovaikutustaitojen pitkäkestoisemmasta oppimisprosessista yhden ihmisen kokemana. Tulokset voivat auttaa esimerkiksi vuorovaikutuskouluttajia huomioimaan oppimisprosessin merkityksen vuorovaikutustaitoja opetettaessa. Lisää tutkimusta tarvitaan erilaisista oppimisprosesseista ja tunne- ja vuorovaikutustaitojen kehittämisestä. Lisäksi tutkimuksia tarvitaan eri lähtökohdista tulevien opiskelijoiden oppimisprosesseihin, jotta saadaan selville, minkälaisesta koulutuksesta tai valmennuksesta hyötyvät lähtötasoiltaan erilaiset ihmiset.
dc.format.extent125 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherAVAINSANAT: vuorovaikutustaidot
dc.subject.othertunne- ja vuorovaikutustaidot
dc.subject.othertunne- ja vuorovaikutustaitojen oppiminen
dc.subject.otherautoetnografia
dc.titleToimivaa vuorovaikutusta oppimassa : autoetnografinen tutkimus tunne- ja vuorovaikutustaitojen oppimisprosessista
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201208222219
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikuntakasvatuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Sport Sciencesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLiikuntapedagogiikkafi
dc.contributor.oppiainePhysical Education Teacher Educationen
dc.subject.methodAutoetnografia
dc.date.updated2012-08-22T10:56:46Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi502
dc.subject.ysososiaaliset taidot
dc.subject.ysotunnetaidot
dc.subject.ysooppiminen
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot