Show simple item record

dc.contributor.authorSirviö, Milja
dc.date.accessioned2012-08-21T07:41:07Z
dc.date.available2012-08-21T07:41:07Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1224311
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38339
dc.description.abstractLastenkulttuuri on noussut julkisen kulttuuripolitiikan yhdeksi keskeiseksi osa-alueeksi viime vuosina. Osana Lastenkulttuuripoliittisen ohjelman (2003) toteuttamista käynnistettiin Taikalamppu-lastenkulttuurikeskusten verkoston toiminta tukemaan ja vahvistamaan lastenkulttuurin asemaa eri puolilla Suomea. Taikalampun yksi keskeisimmistä tavoitteista ja arviointikriteereistä on lastenkulttuurin saavutettavuuden parantaminen. Pro gradussani tarkastelen lastenkulttuurin ja saavutettavuuden suhdetta. Tutkimukseni pyrkii selvittämään, mitä kulttuurin saavutettavuudella tarkoitetaan Taikalampun ja yleisemmin julkisen lastenkulttuuripolitiikan piirissä sekä millaiseksi verkoston saavutettava lastenkulttuuri sisällöltään muodostuu. Tutkimukseni ensisijaisena aineistona toimivat opetusministeriön julkaisut Taikalamppu-lastenkulttuurikeskusten verkosto -muistio (2002) ja Taikalamppujen valossa -arviointiraportti (2006), joita analysoin kriittisen diskurssianalyysin keinoin. Aineistoa täydentämään haastattelin kolmea asiantuntijaa, jotka ovat olleet mukana edellä mainitun muistion laatineessa työryhmässä. Haastattelutekstien analysoinnin apuvälineeksi valitsin sisällönanalyysin. Tutkimuksessani käy ilmi, että lastenkulttuurikeskusten verkosto operoi suppean, taidepainotteisen kulttuurin sektorilla. Vaikka Taikalampun keskeisenä tavoitteena on kulttuurin demokratisointi eli laadukkaiden taide- ja kulttuuripalvelujen levittäminen ympäri Suomen, verkostossa esiintyy myös pyrkimyksiä kulttuuridemokratiaan. Lapsille suunnatun kulttuurin rinnalla lastenkulttuurikeskusten verkostossa korostetaan lasten omaa kulttuuria, omaehtoista osallistumista ja tekemistä. Tutkimukseni osoittaa, kuinka Taikalampussa saavutettavuus-käsitteen sisältö on laajentunut taide- ja kulttuuripalvelujen saatavuudesta kohti esteettömyyttä uusien kulttuuripoliittisten linjausten mukaisesti. Aineistossa voidaan myös havaita lastenkulttuurin perustelujen painopisteen siirtyminen kohti taloudellisia perusteluja.
dc.format.extent97 sivua
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherTaikalamppu-verkosto
dc.titleLaadukasta lastenkulttuuria ympäri valtakunnan? : lastenkulttuurin saavutettavuus lastenkulttuurikeskusten verkosto Taikalampussa
dc.typeBooken
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201208212208
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaYhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Social Sciencesen
dc.contributor.laitosYhteiskuntatieteiden ja filosofian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Social Sciences and Philosophyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineYhteiskuntapolitiikkafi
dc.contributor.oppiaineSocial Policyen
dc.date.updated2012-08-21T07:41:07Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi209
dc.subject.ysolastenkulttuuri
dc.subject.ysokulttuuripolitiikka
dc.subject.ysosaavutettavuus


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record