Laadukasta ravintoa varhaiskasvatuksessa? : kasvattajien näkemyksiä päiväkotiruokailusta ja sen merkityksestä lapsen hyvinvoinnille
Lasten lihavuus ja epäterveelliset ruokailutottumukset ovat nousseet huolen ai- heeksi niin Suomessa kuin maailmanlaajuisesti, minkä vuoksi tässä tutkimuk- sessa selvitettiin varhaiskasvattajien näkemyksien avulla päiväkotiruokailua ja sen merkitystä lapsen hyvinvoinnille. Lisäksi tutkittiin kasvattajien omaa syömistä työpäivän aikana sekä kasvattajien näkemyksiä varhaiskasvatuksessa tar- jottavasta ravinnosta.
Tutkimusaineisto kerättiin keväällä 2017 Suomessa työskenteleviltä var- haiskasvattajilta (N = 501), internetissä täytettävällä kyselylomakkeella. Aineisto analysoitiin käyttäen määrällisen tutkimuksen menetelmiä.
Havaittiin, että vastaajien näkemykset yksiköissä tarjottavien ruokien laa- dusta vaihtelivat niin alueittain kuin yksiköittäin. Myös aterioiden välillä koettiin laadullisia eroja, välipalojen olleen vähiten terveellisiä ja ravinteikkaita. Eroja kasvattajien omassa syömisessä havaittiin myös alueittain sekä yksiköittäin. Perhepäivähoitajat söivät päiväkodeissa ja muualla työskenteleviä useammin yksiköissä tarjottavia aterioita. Noin 60 % vastaajista hyödynsi tarjottavan lounaan yksiköstä ja alueesta huolimatta. Vastaajista 89 % koki päiväkotiruokailun tukevan lapsen hyvinvointia ja vastaajista 91 % edistävän myönteisesti lapsen suhdetta ruokaan ja syömiseen, kun taas 76 % koki päiväkotiruokailun tukevan monipuolisia ja terveellisiä ruokailutottumuksia.
Varhaislapsuusvuodet ovat kriittisiä kasvun ja kehityksen kannalta, joten päiväkotiruokailun merkitystä lapsen hyvinvoinnille ja ruokailutottumuksille olisi tärkeä tutkia vielä syvällisemmin.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5333]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Vanhempien kokemuksia yhteisvanhemmuuden merkityksestä lapsen hyvinvoinnille
Ollikainen-Lautamäki, Veera (2022)Pro gradu -tutkielmassa selvitettiin vanhempien käsityksiä siitä, millainen yhteisvanhemmuus tukee tai heikentää lapsen hyvinvointia. Tutkimuksen kohderyhmänä oli pariskunnat, joiden esikoislapsi oli haastatteluhetkellä ... -
Positiivinen pedagogiikka lapsen tukena varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa
Ingberg, Carita (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien ja varhaiskasvatuksen erityisopettajien näkemyksiä positiivisen pedagogiikan toteuttamisesta varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen ryhmissä. Lisäksi ... -
Viides- ja kuudesluokkalaisten käsityksiä liikunnan merkityksestä hyvinvoinnille
Kilja, Sanna (2008) -
"Uuden edessähän sitä ollaan" : kasvattajien kokemuksia Papilio-ohjelmasta suomalaisessa varhaiskasvatuksessa
Partanen, Heidi (2018)Papilio-ohjelma on sosioemotionaalisten taitojen tukemiseen ja käyttäytymisen haasteiden ehkäisyyn kehitetty ohjelma varhaiskasvatusikäisille lapsille (Scheithauer, Bondü, Hess & Mayer 2016, 157). Tämän tutkimuksen ... -
Varhaiskasvatuksen aloittavan lapsen ja kasvattajien välinen vuorovaikutus : vuorovaikutusaloitteet ja niihin vastaaminen
Tuikka, Milla (2018)Tämä tutkimus tarkasteli 10 kuukauden ikäisen, varhaiskasvatuksen juuri aloittaneen lapsen ja hänen päiväkotiryhmänsä kasvattajien välistä vuorovaikutusta. Tarkempana kiinnostuksenkohteena olivat kummankin osapuolen tekemät ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.