Användning av idrottstemat i svenskundervisningen på gymnasiet
Kandidaatintutkielmani tarkoituksena oli tutkia, kuinka urheilua hyödynnetään aihealueena lukion ruotsinopetuksessa. Pyrin toisaalta selvittämään, missä yhteyksissä opettajat käyttävät urheilua opetuksensa välineenä, toisaalta taas minkälaisia opetuksellisia tavoitteita opettajilla mahdollisesti oli urheiluteeman käytölle. Lisäksi kartoitin opettajien yleisiä käsityksiä urheiluteeman hyödyllisyydestä ruotsinopetuksessa.
Tutkimusaineistoni keräsin sähköisen kyselylomakkeen avulla, johon opettajat saivat vastata kahden viikon ajan tammikuussa 2012. Täytettyjä lomakkeita kertyi kasaan lopulta 133 kappaletta. Kysely piti sisällään yhteensä 12 kysymystä joista osaan vastattiin annettujen vastausvaihtoehtojen pohjalta ja osaan vapaasti omin sanoin.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että lähes jokainen kyselyyn vastannut opettaja oli käsitellyt urheiluteemaa opetuksessaan. Valtaosa kuitenkin käytti urheilua aihealueena ainoastaan silloin, kun se tuli esiin oppikirjan kappaleen kautta. Opettajat ilmoittavat urheiluteeman käytölle kahtalaisia tavoitteita: suoraan kielitaidon parantamiseen liittyviä tavoitteita sekä välillisiä tavoitteita, kuten kiinnostuksen lisääminen ruotsin kieleen, liikunnan merkityksen korostaminen sekä kulttuurin tuntemuksen lisääminen.
Oppikirjan lisäksi urheilua käsiteltiin lehtiartikkeleiden, tv-ohjelmien ja internetistä hankittujen materiaalien kautta. Osa opettajista pyrki huomioimaan ajankohtaiset urheilutapahtumat sitomalla ne osaksi opetusta. Opettajat kokivat urheilun hyödylliseksi aihealueeksi, koska moni oppilas oli kiinnostunut siitä etenkin omien harrastustensa vuoksi. Näin ollen urheilu toimi hyvin esimerkiksi keskusteluharjoitusten tai ainekirjoituksen aihepiirinä.
Toisaalta opettajat painottivat, ettei urheilu suinkaan kuulu jokaisen oppilaan mielenkiinnon kohteisiin, eikä sitä siksi tule painottaa opetuksessa sen enempää kuin muitakaan aihepiirejä.
Urheilun käyttöä opetuksessa rajoittaa niin ikään tiukka aikataulu, joka ei anna mahdollisuutta syventyä tiettyyn teemaan kovin pitkäksi aikaa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5333]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Svensklärares uppfattningar om handledning i gymnasiet
Salmenhaara, Essi (2018)Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä lukion ruotsin kielen opettajilla on ohjauksesta. Tutkimuksessa käytettiin fenomenografista menetelmää, joka keskittyy käsitysten tutkimiseen aineistolähtöisesti. ... -
Digitalisering - hot eller möjlighet? : svensklärares erfarenheter av digitaliseringen på gymnasiet
Mörsky, Elsi (2017)Uudet opetussuunnitelmat otettiin sekä Suomen peruskouluissa että lukioissa vaiheittain käyttöön syksystä 2016 lähtien. Niiden aikaansaama keskustelu on ollut vilkasta, ja kaiken kaikkiaan opetuksen muutokset ovat yhteiskunnan ... -
Kartläggning av digitalt material angående lärobokserien Fokus samt användning av digitala verktyg i B- svenska på de obligatoriska kurserna på gymnasiet
Reenilä, Karla (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä digitaalista oppimateriaalia kustantamo Otavan B-ruotsin lukion oppikirjasarja Fokuksella on opiskelijoille ja opettajille tarjolla, mitä digitaalisia laitteita tarvitaan ... -
När språket inte räcker till : användning av kommunikationsstrategier i samtal hos inlärare på årskurs sex och nio samt gymnasiet
Pihlajamäki, Netta; Maunumäki, Terhi (2019)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten oppijat kuudennella ja yhdeksännellä luokalla sekä lukiossa käyttävät erilaisia kommunikaatiostrategioita. Strategioiden käytön fokus on ongelmakohdissa, esimerkiksi puheen ... -
Användning av inlärningsstilar i svenskundervisning på lågstadiet
Härkönen, Pauliina (2012)Jokaisella oppilaalla on oma tapansa ja tyylinsä oppia parhaiten. Nämä tyylit tulisi ottaa huomioon opetuksen suunnittelussa sekä itse opetuksessa, jotta oppimistulos olisi mahdollisimman hyvä. Tämän tutkielman tarkoituksena ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.