När språket inte räcker till : användning av kommunikationsstrategier i samtal hos inlärare på årskurs sex och nio samt gymnasiet
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten oppijat kuudennella ja yhdeksännellä luokalla sekä lukiossa käyttävät
erilaisia kommunikaatiostrategioita. Strategioiden käytön fokus on ongelmakohdissa, esimerkiksi puheen katkoissa.
Tarkoituksena on lisäksi arvioida oppijoiden kielitaitoa Eurooppalaisen viitekehyksen arviointiasteikon avulla.
Vertailemme myös kommunikaatiostrategioiden käyttöä eri luokka-asteiden välillä sekä vertailemme oppijoiden
kielitaitoa EVK-taitotasoasteikolla.
Tutkimuksen teoriapohjana käytetään kommunikaatiostrategioiden erilaisia määritelmiä, Canale ja Swainin
määritelmää kommunikatiivisesta kompetensista sekä EVK:ta. Lyhyesti esitellään myös keskeiset piirteet toisen
kielen oppimisesta sekä oppijakielestä. Aikaisemmat tutkimukset keskittyvät suulliseen kielitaitoon opetuksessa.
Tutkimuksessa käytetään monimetodologista lähestymistapaa. Tutkimuksen metodeina olivat sisältö-, diskurssi- ja
keskusteluanalyysi. Materiaalinkeruumetodi on videointi.
Keskeisimmät tulokset tutkimuksessa osoittavat, että strategioita käytettiin paljon. Eniten käytetyt strategiat olivat
tauot ja diskurssipartikkelit. Lisäksi käytettiin transferia äidinkielen lisäksi paljon myös englannista. Lukiolaiset
käyttivät paljon yksinkertaistamista. Sanan tai tavun pidentämistä ei käytetty juuri lainkaan. Lähes kaikki lukiolaiset
saavuttivat EVK:n taitotason B2. Sitä vastoin, yhdeksäsluokkalaiset saavuttivat EVK:n taitotason A2, joka oli
odotettua matalampi. Saman tason saavuttivat myös kuudesluokkalaiset.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29545]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Gymnasiestuderandes upplevelser av utveckling av muntlig språkfärdighet i svenska under eTandem-kurs
Heikkinen, Tanja (2022)Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten lukio-opiskelijat kokevat suullisen kielitaitonsa kehittyneen eTandem-kurssin aikana, mitä kommunikaatiostrategioita he käyttävät kurssilla kohdatessaan haasteita ... -
Étude comparative des stratégies de communication dans les séries de manuels Escalier et On the go
Jaatinen, Jenni (2019)Tutkielman tarkoituksena oli selvittää ja vertailla, kuinka ranskan oppikirjasarja Escalier ja englannin oppikirjasarja On the Go huomioivat sisällössään erilaiset viestintästrategiat, tukien näin samalla suullisen ... -
Les exercices et la méthodologie de la production orale dans la série de manuels Voilà!
Tyrväinen, Jenna (2011)Monet kokevat, että koulussa ei opi puhumaan vieraita kieliä, kuitenkin juuri suullista kielitaitoa kaivattai-siin niin vapaa-ajalla kuin työssä kansainvälisissä viestintätilanteissa. Suullisen kielitaidon merkitykseen on ... -
The Use of Multimodal Resources by Technical Managers and Their Peers in Meetings Using English as the Business Lingua Franca
Räisänen, Tiina (IEEE, 2020)Background: Engineers increasingly work and advance their careers in international business settings. As technical managers, they need management and technical skills when working with different stakeholders with whom they ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.