Ääntöbalanssi-metodi™ laulunopetuksessa
Tässä tutkielmassa tarkasteltiin Ritva Eerolan kehittämää Ääntöbalanssi-metodia™
(engl. Balance in Phonation, BiP™) ja sen vaikutusta laulunopetuksessa. Metodiin
kuuluu viisi periaatetta, joiden teoreettinen tausta perustuu tunnettujen tutkijoiden
äänentutkimustuloksiin ja teorioihin. Ääntöbalanssi-metodiin™ kuuluu äänen
toiminnallinen ABC-analysointimenetelmä, joka ilmentää, miten lauluinstrumentin
toiminta on epätasapainossa. Tämä menetelmä on ns. pedagogin työkalu, jossa
kuunnellaan laulajan kehontoiminnan tasapainoa (A vartalo, B kurkku ja C pää).
Audiokinesteettinen kyky (luova kuuleminen) on opettajan ammattitaitoon
kuuluva ominaisuus, jonka avulla opettaja analysoi koulutettavan äänen
toiminnallisia puutteita ja löytää sopivat harjoitukset ongelmien korjaamiseksi.
Tutkimuksen menetelmä on empiirinen ja monimenetelmäinen. Tutkimuksessa
kerättiin aineistoa naiskuorolaulajista koottujen A- ja B-koeryhmien
opetusprosessista sekä alku- ja loppuäänityksistä. Opetin A-ryhmää Ääntöbalanssimetodin
™ periaatteiden mukaan. B-ryhmän opetuksessa käytin lähteenä Mari
Koistisen (2003) kokoamia laulunopetuksessa usein käytettyjä harjoituksia ja
päämääriä. Tuloksia analysoin audiokinesteettisen havainnoinnin avulla. Tulkinnan
tukena käytin digitaalisia äänianalyysiohjelmia. Keräsin aineistoa myös opettajien
taustakyselystä, jonka tuloksista tein päätelmiä laulunopetuksen nykytilasta.
Tutkimuksessa saatiin akustisilla mittauksilla ja audiokinesteettisten havaintojen
perusteella A-ryhmän joillakin osa-alueilla hieman parempia äänen laadullisia
tuloksia verrattuna koeryhmään B. Opettajien taustakysely toi esiin tietoa
laulunopetuksen nykytilasta ja siitä, mihin opettajat perustivat opetuksensa ja
millaisia metodeja he käyttivät opetuksessaan. Kyselyssä äänifysiologian ja
akustiikan tuntemus eivät nousseet esiin yhtä keskeisinä osa-alueina kuin muut
laulunopetuksen osa-alueet.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28039]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Psyyken ja itsetunnon merkitys laulunopetuksessa
Annala, Johanna (2014)Laulaminen on sekä fyysinen että psyykkinen toiminto, jossa ihmisen minä on vahvasti läsnä. Laulaessaan ihminen antaa kuulijalle aina palan itsestään. Laulaessa menneisyys, nykyisyys ja tunteet kietoutuvat toisiinsa ja ... -
Opettajan ja oppilaan välinen vuorovaikutus klassisessa laulunopetuksessa
Jauhiainen, Tuomas (2011)Opettajan ja oppilaan välisen vuorovaikutuksen luonne laulunopetuksessa on merkittävä asia oppilaan oppimisen kannalta. Tutkimuksessani selvitän millaista vuorovaikutusta opettajalla on eri oppilaiden kanssa, joilla on ... -
Absoluuttisen sävelkorvan vaikutuksia musiikin opetukseen
Tarvainen, Anneli (2017)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää absoluuttisen sävelkorvan hyötyjä ja haittoja musiikin opetuksessa niin oppilaan kuin opettajankin kannalta. Tutkimuksessa perehdytään siihen, kuinka opettaja voisi huomioida ... -
Kestääkö ääni? : laulunopetuksen vaikutus opettajaksi valmistuvien äänen laatuun ja ilmaisuun
Valtasaari, Hannele (University of Jyväskylä, 2017)The aim of this study was to investigate how regular singing lessons and deliberate practice impact future teachers’ voice quality and their expression in speech and singing. Previous research about teachers’ speaking ... -
"Laulu on paras harrastus" : lasten laulunopetuksen kehittäminen musiikkioppilaitoksessa
Juvonen, Mirja (2022)Tutkielmani käsittelee lasten laulunopetuksen kehittämistä musiikkioppilaitoksessa. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää lauluoppilaiden ja heidän vanhempiensa kokemuksia kehitteillä olevasta lasten laulunopetuksesta. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.