Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorValtasaari, Hannele
dc.date.accessioned2012-08-17T11:48:00Z
dc.date.available2012-08-17T11:48:00Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1224209
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38298
dc.description.abstractTässä tutkielmassa tarkasteltiin Ritva Eerolan kehittämää Ääntöbalanssi-metodia™ (engl. Balance in Phonation, BiP™) ja sen vaikutusta laulunopetuksessa. Metodiin kuuluu viisi periaatetta, joiden teoreettinen tausta perustuu tunnettujen tutkijoiden äänentutkimustuloksiin ja teorioihin. Ääntöbalanssi-metodiin™ kuuluu äänen toiminnallinen ABC-analysointimenetelmä, joka ilmentää, miten lauluinstrumentin toiminta on epätasapainossa. Tämä menetelmä on ns. pedagogin työkalu, jossa kuunnellaan laulajan kehontoiminnan tasapainoa (A vartalo, B kurkku ja C pää). Audiokinesteettinen kyky (luova kuuleminen) on opettajan ammattitaitoon kuuluva ominaisuus, jonka avulla opettaja analysoi koulutettavan äänen toiminnallisia puutteita ja löytää sopivat harjoitukset ongelmien korjaamiseksi. Tutkimuksen menetelmä on empiirinen ja monimenetelmäinen. Tutkimuksessa kerättiin aineistoa naiskuorolaulajista koottujen A- ja B-koeryhmien opetusprosessista sekä alku- ja loppuäänityksistä. Opetin A-ryhmää Ääntöbalanssimetodin ™ periaatteiden mukaan. B-ryhmän opetuksessa käytin lähteenä Mari Koistisen (2003) kokoamia laulunopetuksessa usein käytettyjä harjoituksia ja päämääriä. Tuloksia analysoin audiokinesteettisen havainnoinnin avulla. Tulkinnan tukena käytin digitaalisia äänianalyysiohjelmia. Keräsin aineistoa myös opettajien taustakyselystä, jonka tuloksista tein päätelmiä laulunopetuksen nykytilasta. Tutkimuksessa saatiin akustisilla mittauksilla ja audiokinesteettisten havaintojen perusteella A-ryhmän joillakin osa-alueilla hieman parempia äänen laadullisia tuloksia verrattuna koeryhmään B. Opettajien taustakysely toi esiin tietoa laulunopetuksen nykytilasta ja siitä, mihin opettajat perustivat opetuksensa ja millaisia metodeja he käyttivät opetuksessaan. Kyselyssä äänifysiologian ja akustiikan tuntemus eivät nousseet esiin yhtä keskeisinä osa-alueina kuin muut laulunopetuksen osa-alueet.
dc.format.extent113 s.
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherääntöbalanssi
dc.subject.otherdigitaalinen äänianalyysi
dc.titleÄäntöbalanssi-metodi™ laulunopetuksessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201208172166
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosMusiikin laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Musicen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineMusiikkitiedefi
dc.contributor.oppiaineMusicologyen
dc.date.updated2012-08-17T11:48:00Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3051
dc.subject.ysomusiikkipedagogiikka
dc.subject.ysomusiikkipedagogit
dc.subject.ysoäänifysiologia
dc.subject.ysolaulaminen
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot