Show simple item record

dc.contributor.authorHjerppe, Heidi
dc.date.accessioned2012-08-17T05:03:42Z
dc.date.available2012-08-17T05:03:42Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1224165
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38293
dc.description.abstractMaahanmuuttajien kielikursseilla lukeminen jää usein vähälle huomiolle. Tämän tutkimuksen avulla haluttiin kiinnittää huomiota lukutaidon merkitykseen erilaisessa kulttuuri- ja tekstiympäristössä. Tämän tutkimuksen tavoitteena on tarkkailla, millaisia lukustrategioita suomenoppijat käyttävät lukiessaan suomenkielistä tekstiä. Lisäksi halutaan selvittää, osoittautuvatko tietyt lukustrategiat erityisen tehokkaiksi tekstin sisällön ymmärtämisen kannalta. Työn teoriatausta kiinnittyy vieraalla kielellä lukemisen ja lukustrategioiden tutkimusalueille. Analyysin runkona käytetään Andersonin (1991) lukustrategialuokittelua. Työn aineisto muodostuu neljän maahanmuuttajaopiskelijan ääneenajatteluista heidän lukiessaan suomenkielistä koetekstiä. Aineisto nauhoitettiin ja litteroitiin. Analyysissa pyritään tarkkailemaan ja erittelemään osallistujien käyttämiä lukustrategioita sekä huomioimaan, ovatko kyseiset lukustrategiat tehokkaita ymmärtämisen kannalta. Analyysissa ymmärtämisen kannalta tehokkaimmiksi lukustrategioiksi nousevat strategiat, jotka auttavat lukijaa käsittelemään tekstiä kokonaisuutena. Myös monitorointitaidot nousevat tärkeään osaan. Ymmärtämisen kannalta tehokkaimmat lukustrategiat ovat (1) valvontastrategiat: lukija tarkkailee ymmärtämistään ja lukija päättelee sanan tai tekstin sisällön merkityksen; (2) koherenssistrategiat: lukija käyttää kontekstin antamia johtolankoja tulkitakseen sanan tai lauseen ja lukija käyttää taustatietojaan sekä (3) tukistrategia: lukija hyppää tuntemattomien tai pitkien sanojen ja rakenteiden yli. Erityisen tehokkaaksi merkityksen päättelystrategiaksi muodostuu kahden koherenssistrategian kontekstin ja taustatietojen samanaikainen käyttö. Tutkimuksen osallistujat jakautuvat selvästi kahteen ryhmään lukustrategiakäytössään. Kaksi osallistujista osoittautuu taitaviksi lukijoiksi, jotka yhdistelevät strategioita onnistuneiksi kokonaisuuksiksi ja valitsevat tehokkaan strategian kohdatessaan ymmärtämisvaikeuden. He käsittelevät koetekstiä holistisesti. Kaksi muuta osallistujaa suoriutuu koetekstin lukemisesta huomattavasti heikommin. Heidän tekstin kokonaisymmärtämyksensä jää alhaiselle tasolle. He keskittyvät kokonaisuuden sijaan yksityiskohtiin ja heidän strategiavalintansa ovat usein epäonnistuneita.
dc.format.extent62 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherääneenajattelu
dc.titleSuomenoppijan lukemisen strategiat
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201208172161
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineSuomen kielifi
dc.contributor.oppiaineFinnishen
dc.date.updated2012-08-17T05:03:42Z
dc.rights.accesslevelrestrictedAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi309
dc.subject.ysosuomen kieli
dc.subject.ysotoinen kieli
dc.subject.ysolukeminen
dc.subject.ysokielet
dc.subject.ysostrategia
dc.format.contentfulltext
dc.rights.accessrightsAineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.fi
dc.rights.accessrightsThis material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.en
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record