University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Suomenoppijan lukemisen strategiat

Icon
337.6 Kb

Authors
Hjerppe, Heidi
Date
2012
Discipline
Suomen kieliFinnish
Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
You can request a copy of this thesis here

 
Maahanmuuttajien kielikursseilla lukeminen jää usein vähälle huomiolle. Tämän tutkimuksen avulla haluttiin kiinnittää huomiota lukutaidon merkitykseen erilaisessa kulttuuri- ja tekstiympäristössä. Tämän tutkimuksen tavoitteena on tarkkailla, millaisia lukustrategioita suomenoppijat käyttävät lukiessaan suomenkielistä tekstiä. Lisäksi halutaan selvittää, osoittautuvatko tietyt lukustrategiat erityisen tehokkaiksi tekstin sisällön ymmärtämisen kannalta. Työn teoriatausta kiinnittyy vieraalla kielellä lukemisen ja lukustrategioiden tutkimusalueille. Analyysin runkona käytetään Andersonin (1991) lukustrategialuokittelua. Työn aineisto muodostuu neljän maahanmuuttajaopiskelijan ääneenajatteluista heidän lukiessaan suomenkielistä koetekstiä. Aineisto nauhoitettiin ja litteroitiin. Analyysissa pyritään tarkkailemaan ja erittelemään osallistujien käyttämiä lukustrategioita sekä huomioimaan, ovatko kyseiset lukustrategiat tehokkaita ymmärtämisen kannalta. Analyysissa ymmärtämisen kannalta tehokkaimmiksi lukustrategioiksi nousevat strategiat, jotka auttavat lukijaa käsittelemään tekstiä kokonaisuutena. Myös monitorointitaidot nousevat tärkeään osaan. Ymmärtämisen kannalta tehokkaimmat lukustrategiat ovat (1) valvontastrategiat: lukija tarkkailee ymmärtämistään ja lukija päättelee sanan tai tekstin sisällön merkityksen; (2) koherenssistrategiat: lukija käyttää kontekstin antamia johtolankoja tulkitakseen sanan tai lauseen ja lukija käyttää taustatietojaan sekä (3) tukistrategia: lukija hyppää tuntemattomien tai pitkien sanojen ja rakenteiden yli. Erityisen tehokkaaksi merkityksen päättelystrategiaksi muodostuu kahden koherenssistrategian kontekstin ja taustatietojen samanaikainen käyttö. Tutkimuksen osallistujat jakautuvat selvästi kahteen ryhmään lukustrategiakäytössään. Kaksi osallistujista osoittautuu taitaviksi lukijoiksi, jotka yhdistelevät strategioita onnistuneiksi kokonaisuuksiksi ja valitsevat tehokkaan strategian kohdatessaan ymmärtämisvaikeuden. He käsittelevät koetekstiä holistisesti. Kaksi muuta osallistujaa suoriutuu koetekstin lukemisesta huomattavasti heikommin. Heidän tekstin kokonaisymmärtämyksensä jää alhaiselle tasolle. He keskittyvät kokonaisuuden sijaan yksityiskohtiin ja heidän strategiavalintansa ovat usein epäonnistuneita. ...
Keywords
ääneenajattelu suomen kieli toinen kieli lukeminen kielet strategia
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201208172161

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24515]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Kolmasluokkalaiset oppikirjatekstin ääneenlukijoina : lukustrategioiden ja lukemisen ongelmien tarkastelua 

    Salo, Mailis (2001)
  • Läsfärdighet på andraspråk : ett läsdiplom i svenska som andra inhemska språk för högstadiet i Mellersta Finland 

    Lari, Maiju (2020)
    Lukudiplomi kehitettiin kirjaston ja koulujen välisenä yhteistyönä Oulussa osana Opetushallituksen hanketta vuosina 1998–2001. Tämän jälkeen lukudiplomi on levinnyt ympäri Suomea – sen tarkoituksena on ollut houkutella ...
  • Yksinkertainen lukemisen malli Suomen kielessä: pitkittäistutkimus esikoulusta 3. luokalle 

    Torppa, Minna; Georgiou, George; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Niemi, Pekka; Poikkeus, Anna-Maija; Nurmi, Jari-Erik (Suomen puhe-luki-yhdistys FinRA, 2014)
  • “Olen tietoisempi, miten suomen kieli toimii” : havaintoja edistyneen suomenoppijan kielitaidosta täsmäopetushankkeen aikana 

    Kekki, Niina; Jokela, Hanna (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2018)
    Esittelemme tässä artikkelissa Turun yliopiston Täsmäopetusta edistyneille suomenoppijoille ‑hanketta ja tarkastelemme sellaisia edistyneen suomenoppijan kielitaitoon liittyviä ilmiöitä, jotka nousivat esiin tarjoamamme ...
  • "Hei sta Thaimassa" : thainkielisen suomenoppijan paikallissijailmaukset konseptuaalisen semantiikan näkökulmasta 

    Mustonen, Sanna (2005)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre