dc.contributor.author | Tommila, Maaria | |
dc.date.accessioned | 2012-07-25T14:38:14Z | |
dc.date.available | 2012-07-25T14:38:14Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1223735 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38255 | |
dc.description.abstract | ”Leipziger Schule”-termillä nimitetty saksalainen nykytaiteen suuntaus on tullut erittäin kuuluisaksi 2000 -luvulla. Leipzigilaiset maalaustaiteilijat ovat tulleet tunnetuiksi erityisesti erilaisten taide-aiheisten artikkelien kautta, joista moni on saatavilla Internetissä. Leipzigin maalaustaiteilijoista löytyy siis runsaasti materiaalia, mikä vaikuttaa ilmentävän nykyistä trendiorientoitunutta taidemarkkinasysteemiä, jossa medianäkyvyys on tärkeää.
Tässä tutkielmassa lähtökohdaksi on valittu Leipzigin Spinnerei -kompleksin merkitys leipzigilaisen nykytaiteen markkinointiprosessissa. Vierailijoille avoin Spinnerei konkretisoi Leipzig -diskurssin ja viimeistelee leipzigilaistaiteen ’tuotteena’. Tämä ei kuitenkaan ole automaattisesti selkeää taiteen vastaanottajille, sillä monissa artikkeleissa Spinnerei mainitaan itsestäänselvyytenä kuin valmiina pakettina, joka on helppo hyväksyä sellaisenaan. Tässä tutkielmassa tutkinnan kohteiksi onkin valittu sellaisia tekstejä, joissa Spinnerei –konseptia on käsitelty perusteellisemmin. Tavoitteena on tuoda näiden tekstien avulla esille laskelmoivuutta leipzigilaisen taidekonseptin markkinoinnissa, mitä artikkeleiden lukija ei välttämättä nopealla silmäilyllä huomaa. Metodina tässä tutkielmassa käytetään kriittistä diskurssianalyysia ja materiaalina käytetään kolmea Internet -artikkelia. Lopuksi tarkastellaan diskurssianalyysin tuloksien laajempaa sosiokulttuurista ja yhteiskunnallista merkitystä.
Leipzigilainen nykytaiteen ilmiö on merkittävä vaihe Saksan taidehistoriassa. Se kuvastaa osuvasti läntisen nyky-yhteiskunnan olosuhteita, toisin sanoen taiteen ja yhteiskunnan kaupallistumista. | fi |
dc.format.extent | 77 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | ger | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | Leipziger Schule | |
dc.title | Die Bedeutung der Leipziger Baumwollspinnerei für die Bildende Leipziger Gegenwartskunst : eine diskurskritische Betrachtung eines Phänomens der Gegenwartskunst | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201207252121 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Kielten laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Languages | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Saksan kieli ja kulttuuri | fi |
dc.contributor.oppiaine | German Language and Culture | en |
dc.date.updated | 2012-07-25T14:38:15Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 308 | |
dc.subject.yso | nykytaide | |
dc.subject.yso | kuvataide | |
dc.subject.yso | taidehistoria | |
dc.subject.yso | taidekauppa | |
dc.subject.yso | markkinointi | |
dc.subject.yso | Saksa | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |