Show simple item record

dc.contributor.authorTommila, Maaria
dc.date.accessioned2012-07-25T14:38:14Z
dc.date.available2012-07-25T14:38:14Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1223735
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38255
dc.description.abstract”Leipziger Schule”-termillä nimitetty saksalainen nykytaiteen suuntaus on tullut erittäin kuuluisaksi 2000 -luvulla. Leipzigilaiset maalaustaiteilijat ovat tulleet tunnetuiksi erityisesti erilaisten taide-aiheisten artikkelien kautta, joista moni on saatavilla Internetissä. Leipzigin maalaustaiteilijoista löytyy siis runsaasti materiaalia, mikä vaikuttaa ilmentävän nykyistä trendiorientoitunutta taidemarkkinasysteemiä, jossa medianäkyvyys on tärkeää. Tässä tutkielmassa lähtökohdaksi on valittu Leipzigin Spinnerei -kompleksin merkitys leipzigilaisen nykytaiteen markkinointiprosessissa. Vierailijoille avoin Spinnerei konkretisoi Leipzig -diskurssin ja viimeistelee leipzigilaistaiteen ’tuotteena’. Tämä ei kuitenkaan ole automaattisesti selkeää taiteen vastaanottajille, sillä monissa artikkeleissa Spinnerei mainitaan itsestäänselvyytenä kuin valmiina pakettina, joka on helppo hyväksyä sellaisenaan. Tässä tutkielmassa tutkinnan kohteiksi onkin valittu sellaisia tekstejä, joissa Spinnerei –konseptia on käsitelty perusteellisemmin. Tavoitteena on tuoda näiden tekstien avulla esille laskelmoivuutta leipzigilaisen taidekonseptin markkinoinnissa, mitä artikkeleiden lukija ei välttämättä nopealla silmäilyllä huomaa. Metodina tässä tutkielmassa käytetään kriittistä diskurssianalyysia ja materiaalina käytetään kolmea Internet -artikkelia. Lopuksi tarkastellaan diskurssianalyysin tuloksien laajempaa sosiokulttuurista ja yhteiskunnallista merkitystä. Leipzigilainen nykytaiteen ilmiö on merkittävä vaihe Saksan taidehistoriassa. Se kuvastaa osuvasti läntisen nyky-yhteiskunnan olosuhteita, toisin sanoen taiteen ja yhteiskunnan kaupallistumista.fi
dc.format.extent77 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoger
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherLeipziger Schule
dc.titleDie Bedeutung der Leipziger Baumwollspinnerei für die Bildende Leipziger Gegenwartskunst : eine diskurskritische Betrachtung eines Phänomens der Gegenwartskunst
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201207252121
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineSaksan kieli ja kulttuurifi
dc.contributor.oppiaineGerman Language and Cultureen
dc.date.updated2012-07-25T14:38:15Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi308
dc.subject.ysonykytaide
dc.subject.ysokuvataide
dc.subject.ysotaidehistoria
dc.subject.ysotaidekauppa
dc.subject.ysomarkkinointi
dc.subject.ysoSaksa
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record