Koulusoittimia opettajanvalmistukseen : musiikin opetusoppia Helsingin opettajakorkeakoulussa lukuvuonna 1963-1964
Laulunopetus oli keskeinen oppiaine kansakoulussa koko sen toiminnan ajan. 1950-luvun lopulla oppiaine alkoi hitaasti muuttua musiikinopetuksen suuntaan Orff-soittimiston tullessa osaksi opetusta. Tutkielman tarkoitus on selvittää miten koulusoitinten tulo näkyi kansakoulunopettajien valmistuksessa.
Tutkielma keskittyy lukuvuoden 1963-1964 musiikin pedagogiikkaan Helsingin opettajakorkeakoulussa ja keskeinen lähde tässä työssä on alkuperäinen opiskelijan muistiinpanoaineisto Ellen Urhon pitämiltä luennoilta. Luentojen sisältöä verrataan tuolloin voimassa olleeseen opetussuunnitelmaan, Kansakoulukomitean mietintöön vuodelta 1952, sekä opettajainvalmistusta ohjanneeseen Seminaarilainsäädännön uudistuskomitean mietintöön vuodelta 1960.
Koska kansakoulujärjestelmän eri asteet vaihtelivat vuosien saatossa sekä nimityksiltään että luokka-asteiltaan, tutkielmassa luodaan katsaus näiden koulumuotojen kehitykseen. Tausta-aineistona kansakoulunopettajaksi valmistuvien musiikinopetuksesta on käsitelty Seminaarilainsäädännön uudistuskomitean mietintöä 1960, jota on pääpiirteissään suositeltu noudatettavaksi myös opettajakorkeakouluissa.
Tutkielma on luonteeltaan kvalitatiivinen, musiikkikasvatuksen historiaan liittyvä vertaileva tapaustutkimus, jossa aineistoon perehdytään sisällönanalyyttisin keinoin. Käsiteltävien kohteiden eri osa-alueita verrataan pääpainon ollessa koulusoittimissa. Tavoite on selvittää nouseeko koulusoitinpedagogiikka esiin käsitellyssä aineistossa ja jos, niin millä volyymilla sekä missä määrin ja miltä osin luentojen pedagogiikka ja komiteamietintö ovat yhteneväiset tai eroavat toisistaan.
Tutkimuksesta ilmenee, että komiteamietintö mainitsee soittimet ainoastaan ohimennen, kun taas opettajakorkeakoulun pedagogiikassa ne ovat keskeisessä osassa. Etenkin rytmillisen aineksen opetuksen yhteydessä soittimet nousevat merkittävästi esiin.
Tutkimuksen lisäksi tämän työn keskeinen motiivi oli arvokkaan yksityisen muistiinpanomateriaalin tallentaminen digitaaliseen muotoon jälkipolvien tarkasteltavaksi.
...
Muu nimeke
Musiikin opetusoppia Helsingin opettajakorkeakoulussa lukuvuonna 1963-1964Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Laulunopetuksen aseman ja sisällön muutokset : laulunopetuksen uhkia ja mahdollisuuksia
Valtasaari, Marjut Hannele (Sibelius-akatemia, 2012)Tässä artikkelissa tarkastellaan laulunopetuksen aseman ja sisällön kehitystä kansakoulun ja peruskoulun opetussuunnitelmissa sekä opettajankoulutuksessa 1950-luvulta näihin päiviin. Artikkelissa pohditaan myös vuosikymmenten ... -
Kansakoulun laulunopetus 1960-luvulle saakka : perinteistä ammentaen, uudistuksia odottaen
Kosonen, Erja (Sibelius-akatemia, 2011) -
Kestääkö ääni? : laulunopetuksen vaikutus opettajaksi valmistuvien äänen laatuun ja ilmaisuun
Valtasaari, Hannele (University of Jyväskylä, 2017)The aim of this study was to investigate how regular singing lessons and deliberate practice impact future teachers’ voice quality and their expression in speech and singing. Previous research about teachers’ speaking ... -
Laulunopetusmetodien kehityslinjoja
Rautiainen, Katri-Helena (Suomen Musiikkikasvatusseura - FiSME r.y, 2009)Artikkeli sisältää koosteen laulunopetusmenetelmien kehityslinjoista maamme seminaareissa ja kansakouluissa 1850-luvulta 1940-luvun alkuun. Viittaan lyhyesti myös joihinkin, tämän artikkelin kannalta keskeisiin, Pajamon ... -
Kohti sensitiivistä musiikin opettamista : ammattitaidon ja opettajuuden rakentumisen polkuja
Huhtinen-Hildén, Laura (University of Jyväskylä, 2012)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.