Ostopäätösprosessi verkkokaupankäynnissä
Authors
Date
2012Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons.
Muhonen, Mattias
Ostopäätösprosessi verkkokaupankäynnissä
Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2012, 25 s.
Tietojärjestelmätiede, Kandidaatintutkielma
Ohjaaja(t): Salo, Markus
Tämä tutkielma on kirjallisuuskatsaus ostopäätösprosessista verkkokaupan-käynnissä. Tutkielman tavoitteena oli selventää koko ostopäätösprosessin ete-nemistä verkkokaupankäynnissä sekä tutkia, miten verkkokaupan eri elementit vaikuttavat ostopäätösprosessiin. Tutkielmassa esiteltiin useita eri malleja osto-päätösprosessista ja niistä valittiin tutkielman viitekehykseksi viisivaiheinen malli. Verkkokaupan elementtien vaikutusta ostopäätösprosessiin tutkittiin tä-män mallin mukaisesti vaiheittain sen mukaan, miten ostopäätösprosessi nor-maalisti etenee verkkokaupassa. Tuloksien mukaan lähes kaikki verkkokaupan elementit vaikuttavat asiakkaan luottamukseen, joka on pääroolissa verkko-kaupankäynnissä. Fyysisen ulottuvuuden puuttumisen takia monet asiat jäävät asiakkaan luottamuksen varaan. Esimerkiksi tuotetta ei päästä itse kokeilemaan, vaan asiakkaan on luotettava siitä annettuihin tietoihin.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5319]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Vaikuttajamarkkinoinnin keskeiset vaikutukset kuluttajan ostopäätökseen verkkokaupassa
Liimatainen, Oona (2020)Tässä tutkielmassa tutkittiin vaikuttajamarkkinoinnin keskeisiä vaikutuksia kuluttajan ostopäätökseen verkkokaupassa systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Tutkielman tavoitteena oli myös selvittää, miksi vaikuttajamar ... -
Vastuullinen kuluttaminen verkkokauppaympäristössä : haastattelututkimus nuorten kuluttajien vastuullisuudesta verkkokaupassa
Hyvönen, Oona (2020)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä vastuullisuuden roolista kuluttajan ostopäätösprosessissa verkkokauppaympäristössä. Yhä useampi kuluttaja kokee ympäristöön liittyvät huolenaiheet tärkeiksi ja ajankohtaisiksi, ... -
Kuluttajan ostopäätösprosessin vaiheen merkitys hakukonemainonnassa
Eronen, Lauri (2020)Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on tutkia kuluttajan ostopäätösprosessia sekä sen vaiheiden vaikutusta kuluttajien hakukonekäyttäytymiseen ja yrityksen hakukonemainontaan. Tutkimus toteutettiin huonekalualan ... -
Vapaa-ajanmatkustajien hotellin valintaan vaikuttavat tekijät
Laurén, Miitta (2021)Vaikeina taloudellisina aikoina hotelliyritykset joutuvat kilpailemaan asiakkaista, ja hotelliyrityksille on elintärkeää ymmärtää, mitä asiakkaat odottavat hotelleilta ja mistä he ovat valmiita maksamaan. Koropandemian ... -
Blogissa julkaistujen tuotearvioiden vaikutukset kuluttajan erä- ja retkeilytuotteiden ostopäätösprosessissa
Kontturi, Tiina (2014)Tutkielman tarkoituksena oli selvittää erä- ja retkeilytuotteiden osalta mihin ostopäätösprosessin vaiheisiin blogissa julkaistuilla tuotearvioilla on vaikutusta. Sen lisäksi haluttiin selvittää millaisena blogin lukijat ...