Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorTurunen, Marika
dc.date.accessioned2012-06-14T13:43:21Z
dc.date.available2012-06-14T13:43:21Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1218462
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38033
dc.description.abstractTämän pro gradu –tutkielman tarkoitus on selvittää kaksikielisten oppilaiden, joilla äidinkielenä suomi ja ruotsi tai saksa, näkemyksiä ja kokemuksia toisen äidinkielensä opetuksesta A- tai B-kielenä. Lisäksi tarkastelen, miten opettajat ottavat huomioon kaksikieliset oppilaat A- tai B-ruotsin ja -saksan opetuksessa. Vertailun vuoksi haluan ottaa selvää myös siitä minkälaisia käsi-tyksiä ja kokemuksia opetuksesta on sellaisilla kaksikielisillä oppilailla, jotka käyvät koulua suurimmaksi osaksi toisella äidinkielellään, eli ruotsiksi. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus. Tutkimusmateriaali kerättiin teemahaastattelun avulla. Tutkimukseen osallistui viisi Keski-Suomen alueella asuvaa kaksikielistä oppilasta, joista kol-mella pojalla oli toisena äidinkielenä ruotsi ja kahdella tytöllä saksa. Kaksikieliset oppilaat olivat melko tyytyväisiä saamaansa toisen äidinkielensä opetukseen A- tai B-kielenä. He hyötyvät opetuksesta jonkun verran, varsinkin kieliopin opetuksesta. He kuiten-kin tylsistyvät ruotsin tai saksan kielen tunneilla usein, koska osaavat jo kyseistä kieltä hyvin. Vain yksi haastattelemistani oppilaista oli saanut lisätehtäviä tunneilla. Näistä kaksikielisistä oppilaista kukaan ei haluaisi saada äidinkielenomaista opetusta toiseen äidinkieleensä, vaan he haluaisivat pieniä muutoksia, esimerkiksi haastavampia tehtäviä A- tai B-kielen tunneille.
dc.format.extent103 sivua
dc.language.isoswe
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherkaksikielisyys
dc.subject.otheräidinkieli
dc.subject.otherruotsin kieli
dc.subject.othersaksan kieli
dc.subject.otherkielten opetus
dc.subject.otherkokemukset
dc.titleFinsk-svenska och finsk-tyska tvåspråkiga elevers erfarenheter av att läsa det andra modersmålet som A- eller B-språk
dc.typeBooken
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201206141868
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineRuotsin kielifi
dc.contributor.oppiaineSwedishen
dc.subject.methodKvalitatiivinen tutkimus
dc.subject.methodTapaustutkimus
dc.date.updated2012-06-14T13:43:22Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi306
dc.subject.ysokaksikielisyys
dc.subject.ysoäidinkieli
dc.subject.ysoruotsin kieli
dc.subject.ysosaksan kieli
dc.subject.ysokielet
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysokokemukset


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot