Literacy in language teaching : a task-based material package for the 6th grade
Authors
Date
2012Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
Tutkielman tavoitteena on saada aikaan kuudesluokkalaisille englannin oppijoille monipuolisempaa oppimateriaalia, jossa pääpaino on kirjoittamisen ja lukemisen tehtävillä. Lisäksi tavoitteena on tehdä materiaali, joka kielenoppimisen näkökulmasta tarjoaa holistisemman oppimistyylin kuin nykyiset koulussa käytettävät oppimateriaalit. Materiaalipakettiin sisälletyksi opetusmenetelmäksi valittiin tehtävä-lähtöinen opetusmetodi, koska se toimii hyvin kirjoittamisen ja lukemisen tehtävien kanssa. Tutkielman teoreettinen viitekehys muodostuu kirjoittamiseen ja lukemiseen (literacy) liittyvistä tiedoista sekä tehtävälähtöisen oppimis- ja opetusmetodin tarkastelemisesta. Materiaalipaketin viitekehyksessä tarkastellaan myös kuudesluokkalaisia materiaalipaketin kohderyhmänä, tehtävälähtöisen oppimis- ja opetusmetodin sopimista kirjoittamisen ja lukemisen tehtäviin sekä opettajan ja oppilaan rooleja materiaalipaketin sisällyttämän kurssin sisällä, kun ajatellaan tehtävälähtöisen metodin lähtökohtia. Materiaalipaketti sisältää kirjoittamisen ja lukemisen tehtäviä, joista osaa opettajan on mahdollista poimia käyttöön yksittäisinä lisätehtävinä luokkaan. Materiaalipaketin tavoitteena on myös toimia itsenäisenä kurssina, ottaen kuitenkin huomioon, ettei sen tarkoitus ole korvata olemassa olevia materiaaleja. Toisin sanoen, kurssi toimii ylimääräisenä lisänä, jos sellainen on mahdollista järjestää. Materiaalipaketin tehtävät pohjautuvat erilaisiin teksteihin ja rinnastettaviin muotoihin, kuten kuviin, videoihin ja Internet-materiaaleihin, joiden pohjalta tehtävälähtöinen oppiminen mahdollistetaan. Materiaalipaketin alussa on kurssiin ja tehtäviin liittyvät ohjeet sekä opettajalle, että oppilaalle, jonka pohjalta tehtäviä on hyvä lähteä käymään eteenpäin.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Utilizing authentic materials to teach culture beyond stereotypes : a material package for upper secondary school teachers and students
Nissinen, Amanda (2024)Kulttuurillinen osaaminen on tärkeässä roolissa kansainvälistyvässä maailmassa. Myös eurooppalaisessa viitekehyksessä sekä lukion opetussuunnitelmassa 2020 korostetaan kulttuuritaitojen tärkeyttä erityisesti kielten ... -
Let's talk business! : a task-based material package of public speaking and small talk in the BELF context
Konttinen, Miia (2012)Arvioiden mukaan lähivuosina yli kolmannes maailman ihmisistä käyttää englannin kieltä. Tämä on jo vuosia näkynyt ja tulee myös tulevaisuudessa yhä enemmän näkymään kansainvälisessä liike-elämässä, jossa englantia käytetään ... -
Teaching English through visual arts to 9th graders in Finnish comprehensive school: a material package
Tolvanen, Nina (2018)Opetushallitus julkaisi vuonna 2014 uudet perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (OPS), jotka otettiin asteittain käyttöön vuonna 2016. Uudessa OPS:issa kannustetaan muun muassa laaja-alaiseen osaamiseen, oppiaineiden ... -
Utilizing artificial intelligence in EFL teaching : a material package for Finnish upper secondary school
Nieminen, Siiri (2024)Yksi 2020-luvun puhutuimmista ilmiöistä on ollut tekoälyn jatkuva kasvu ja kehitys. Tekoäly on lyönyt itsensä läpi monilla tieteenaloilla ja sitä käytetäänkin paljon esimerkiksi terveydenhuollon ja rahoituksen aloilla. ... -
Teaching English through digital exercises : a material package for upper secondary EFL teachers
Saloniemi, Suvi (2023)Tutkielma on digitaalisiin opetusmenetelmiin pohjautuva materiaalipaketti lukion englannin kielen opettajille. Lisääntyvä digitalisaatio yhteiskunnassa ja digitaalisten taitojen vaadittavuus lukio-opetuksessa on tehnyt ...